Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2011 (MONO) -
Diskuse Discussion

(CZ) Hledaní kriterii kvality pedagogických fakult
(EN) Finding Criteria of Quality for Faculties of Education

Strana / Page: 396-408
Autor / Author: Doulík, P., Škoda, J.
Klíčová slova / Key words: veřejné vysoké školy, pedagogické fakulty, kvalitativní a výkonové ukazatele, pedagogičtí pracovníci, specifické publikační výstupy
public universities, faculties of education, qualitative and performance indicators, teachers, specific publication output

Anotace:

V současné době probíhá v Česku intenzivní diskuze týkající se zefektivnění systému terciárního vzdělávání. Zjednodušeně řečeno, jde vlastně o to, jak za méně peněz dosáhnout vyšší kvality ve vysokoškolském sektoru. Takzvané ukazatele kvality se rok co rok mění a začínají nabývat vpravdě absurdních rozměrů. Důkazem toho je, že v ČR se již třetím rokem kritéria dynamicky proměňují tak, aby uspokojila zejména ty, co jsou schopni nejintenzivnějšího lobbyingu. jedny z nejvíce postižených tímto systémem (a s ním souvisejícím financováním vysokých škol) jsou pedagogické fakulty. Standardní kritéria úspěšnosti (např. počet citací na Web of Science) nejsou pedagogické fakulty obvykle schopny plnit. A ani to není jejich účelem! Podobně, jako definují kritéria své excelence umělecké školy, měly by taková kritéria úspěšnosti formulovat i pedagogické fakulty. Jelikož nejsou tato kritéria v současnosti seriózně vydefinována, snažíme se v našem příspěvku o stručný nástin možných řešení, čímž chceme vyvolat následnou diskuzi, která by se z „kuloárů" přesunula na oficiální platformy příslušných oborových komunit.



Annotation:

A current problem in the decision-making sphere in relation to public universities is the attempt to increase quality at the expense of quantity. One result is an attempt to transform the originally majority norma¬tive funding of universities in the direction of a model that would better reflect the qualitative criteria of different schools. For the funding of public universities in 2012 a system has been created involving 14 quali-tative and performance indicators by means of which 15% of the normative part of the budget will be redistributed. This system cannot be regarded as in anyway optimal in relation to faculties of education, however, and the authors of the article therefore try to propose criteria that would better reflect their distinctive features and so make for a more valid assessment of their qualities. These criteria should be premised on the main mission of education faculties, which is not scientific activity but the training of high-quality teaching staff. This fact needs to be reflected in the assessment criteria. The first of these criteria is the success of graduates on the employment market (or level of unemployment of graduates), above all in teaching jobs.. Another area is that of research activities in subject didactics. Related to this is the realisation of doctoral study programmes and the accreditation of habilitation (second doctoral) procedures and procedures for obtaining professorial status. Another criterion should be the ac-tivities of education faculties in the field of the further education of teaching staff. The education faculties ought to the the specialist guarantors and main providers of this service. Specific publication outputs - text-books for primary and secondary schools, handbooks of method, work papers, teaching aids in the widest sense of the word - should be another indicator of quality. Great stress should be put on student and graduate evaluations of education faculties, but here a valid tool of evaluation first needs to be created. The question of the assessment of the quality of faculties of education needs to be the subject of serious discussions leading to he drawing up of a planning document propos-ing concrete and checkable performance and quality indicators for these kinds of academic institution.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}