Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1974 -
Studie Studies

(CZ) Polytechnické vzdělání — součást komunistické výchovy
(EN) Polytechnical Education — A Component of the Communist Education

Strana / Page: 521-539
Autor / Author: Cipro, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the introduction the author gives reasons, from the historical aspect, for the necessity of polytechnical education in general comprehensive schools. During the last two decades much has been contributed to the polytechnical education in the CSSR. Beginning with the acknowledgement of the polytechnization as a principle the development has proceeded towards a conception of polytechnical education as a system with its proper special content. Both of these lines have been supporting each other and it is necessary to apply them simultaneously, at the same time taking care of continual humanization of this type of education. A struggle for the polytechnization and also against a scholastic verbalism is not a struggle against the theory: on the contrary, the polytechnical principle as a marxist principle has emphasized the theory as a necessary part of technical education equally as the practical component has been done. Further on, the author reminds of some generally educational elements which may be significant also for polytechnical education. For the theory and practice of polytechnical education there is very important the stimulation contained in the documents of the Communist Party of the CSSR, namely in the document of the Central Committee session in May, 1974, dealing with the question of the scientific- -technical development of the Czechoslovak national economy. The author deduces of them some pedagogical consequences in five points and gives necessary conditions for general introduction of the subject “the foundations of technics”. He informs about the experimental introduction of this subject in the eight and ninth form of the Basic Nine-Year-School, organized as early as beginning with the sixties by the Research Institute of Education in Prague. Together with the instruction of work in all forms of the Basic Nine-Year School the foundations of technics and the foundations of technics and economics should gradually form a systematic centre of the polytechnical education in Czechoslovak comprehensive schools. The elaborated codex of the basic polytechnical education is, of course, only a starting point to further work, not yet a definite solution. In the concluding part the author develops presuppositions for the realization of some principle progressive changes which would influence the development of the system of polytechnical education and which partly would be completed by this development themselves. The question is to overcome gradually the fundamental social and psychological difference between physical and mental work, to overcome the difference between the culture and the technics, to discover relations between technics and nature, between labour as a duty and technical activity as an activity of interest, between polytechnical and monotechnical education. As a last problem the author draws attention to the relations between the abilities, faculties of the individual and the needs of the society. In the purposeful preparation of the pupils for the choice of profession the author differentiated four stages linked up with each other.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}