(CZ) Učeni a subjektivní mapy pojmů
(EN) Learning and Subjective Maps of Concepts
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: smysluplné učení, učení pojmům, mapování pojmů, pojmovámapa, diagnostika, intervence, pojmové mapování založené na počítači, elektronické učení
meaningful learning concept learning, concept mapping, concept map, assessment, intervention, computer-based concept mapping, e-learning
Přehledová studie přibližuje jeden z možných nástrojů, který žákům usnadňuje smysluplné učení. Jde o užitečný postup, který vede k osvojení pojmů a výroků o vztazích mezi nimi. Autor postuluje existenci tří pojmových struktur: 1. pojmovou strukturu určitého vědního oboru (objektivní strukturu), 2. pojmovou strukturu vyučovacího předmětu, který vychází z daného vědního oboru (převážně objektivní strukturu), 3. pojmovou strukturu, k níž během školního vyučování, individuálního učení a poznávání dospěl sám žák (subjektivní strukturu). Výklad se soustřeďuje na pojmovou strukturu žáků a ukazuje, jak ji zviditelnit pomocí tzv. pojmového mapování, jehožvýsledkem je pojmová mapa. Popisuje genezi pojmového mapování a upozorňuje, že kořeny těchto snah neleží pouze v USA. Nezávisle na amerických výzkumech probíhaly obdobné výzkumy i za železnou oponou: v bývalé NDR (Richter 1965) a v Československu (Kulic 1971). Studie přibližuje teoretické základy pojmového mapování. Definuje dva klíčové pojmy: pojmové mapování a pojmová mapa. Výklad přibližuje šest různých způsobů využití pojmových map pro pedagogické účely. Naznačuje postupy, jimiž lze hodnotit kvalitu žákovských pojmových map (např. vzhledem ke „vzorové“pojmové mapě). Značnou pozornost věnuje využití počítačů při pojmovém mapování. Ukazuje na diagnostické možnosti pojmových map, včetně odkrývání žákovských prekonceptů učiva a odhalování jeho různých miskoncepcí. Na diagnostická zjištění pak mohou navázat cílené intervence. Studie upozorňuje, že pojmové mapování nemusí mít jen individuální podobu, ale s úspěchem lze využít kooperativního učení v malých skupinách.
Annotation:
This overview study describes an instru-ment with the potential to facilitate meaning-ful learning in pupils, improving learning by leading to their active understanding of concepts and statements on the relations be-tween them. The author posits the existence of three concept structures: 1. The concept structure of the academic discipline consid-ered (objective structure), 2. The concept structure of the teaching subject based on the academic discipline (mainly objective structure), and 3. The concept structure at which the pupil himself arrives during school teaching, individual learning and understanding.
This account focuses on the concept structure of pupils and shows how this can be brought to light using what is known as concept mapping resulting in a concept map. The author describes the genesis of concept mapping and points out that its roots are not just to be found in the USA. Independently of American researchers, similar work was carried out behind the iron certain: in the former GDR (Richter, 1965) and in Czechoslovakia (Kulic, 1971). The article describes the theoretical principles of concept mapping. It defines two key terms, i.e. concept mapping and the concept map. It then describes six different ways of exploiting concept maps for educational purposes. It indicates ways in which the quality of pupils‘ concept maps can be evaluated (for example with reference to a „model“ concept map). The author devotes substantial attention to the use of computers in concept mapping. He shows the diagnostic possibilities of concept maps, including the uncovering of pupils‘ preconceptions about the teaching material and various misconceptions about the teaching material. Targetted interventions can then be based on the diagnostic findings. The study draws attention to the fact that concept mapping need not be an approach just to the individual pupil, but can be exploited with success in co-operative learning in small groups.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: