Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1973 -
Studie Studies

(CZ) Některé přístupy k modernizaci vyučovacích metod
(EN) The Approach to Tthe Modernization of Teaching Methods

Strana / Page: 261-274
Autor / Author: Cipro, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the first part the author compares various definitions of the term »teaching method« and then analyses this term from the point of view of etymology, kybernetics, systems and dialectics. The result of the analysis in a definition in which the genus proximus is the »theoretical model of pedagogical activity of the teacher«, the diferentia specifica are then 1) realization of the aim, 2) multi-dimension and sociability, 3) systematism which does not exclude creative improvisation, 4) optimization of the relation between the efforts of the teacher and the pupil, 5) mutual conditioning of the contents and conditions of teaching, and 6) cycles of the basic phases of education. In the second part the author approaches the question of teaching methodics from the historical point of view. He stresses the need for dialectic synthesis of oil progressive elements, characterizing, the historical stages of pedagogical thought, starting with J. A. Comenius, whose opinions of teaching methods are in many aspects still topical. In the third part the author approaches the same problem from a comparative point of view and on the example of concurrences and differences between the didactic conception of L. V. Zankov and the didactic conception of J. Bruner points to the methodological possibilities of using this approach. It is clear that these two conceptions, although they preserve their characteristic traits, called forth without doubt by their historical and social foundation, have significant contiguous points which are the stressing of the pedagogical demands, the effectiveness and rationalization of the teaching process. Cognizance of the psychology of the child is naturally assumed, however, the function of psychology does no longer mean a limitation, the periods of development are no longer unsurmountable boundaries, but more of a starting point fo,r the educationalist directed towards the overcoming of these boundaries. Experiences with materiocentrism and with »childless« pedagogy must be sufficient guarantee that these new conceptions of »overcoming of boundaries « should not overcome the limits of their own possibilities and should not degenerate into a new materiocentrism or one-sided intellectualism.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}