Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1973 -
Studie Studies

(CZ) Časový a prostorový faktor ve vývoji formálních deduktivních úsudků u 8—15letých dětí
(EN) The Time and Space Factor in The Development of Formal Deductive Reasoning of Children Aged Eight to Fifteen

Strana / Page: 579-590
Autor / Author: Langer, S.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author has tried to prove the relevance of the time and space factor in the positions of subjects and predicates in premises for drawing correct conclusions in deductive reasoning. He used three types of inferences: A. Inferences from premises containing concrete concepts. B. Inferences from premises using graphic concepts (capital letters). C. Inferences from premises with Christian names. Each of these types was further subdivided into two different types: a) The subjects and predicates in the premises «were, for the purpose of inference, more distant in time and space (example: The wardrobe is to the right of the door. The stove is to the right of the wardrobe. What is on the left, in the middle, on the right?), b) The subjects and predicates were not very distant in time and space for the inference (example: The chair is to the right of the table. The window is to the left of the table. What is on the left, in the middle, on the right?). The third type C corresponded to the classical inferences of Burt’s: The colour of Olga’s hair is lighter than that of Mary’s. The colour of Olga’s hair is darker than that of Vera’s. Which of the three girls has the darkest hair? This type also included types a) and b) (see above). Irrespective of the children’s age the “a )” type was more difficult than type “b)” , on the level of 5 per cent according to the t-test, which was statistically significant. The form of subjects and predicates in the premises proved to be unimportant because the differences between types A, B and C were statistically insignificant, but what proved to be important was the time and space factor in the positions of subjects and predicates in premises for inference. The curves of development showed two peaks on the way up, one around the age of ten, the other at about thirteen years of age, which means that the development of both forms of inference is going on in leaps. At the age of eight the children already gave 45.7 per cent of correct answers, the twelve-year-olds gave 74.4 per cent and the fifteen-year-olds 86.3 per cent correct answers. Children are capable of reasoning in this form even before the age of twelve.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}