Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1975 -
Studie Studies

(CZ) Intenzívní vyučovací text
(EN) Intensive Teaching Text

Strana / Page: 291-305
Autor / Author: Janák, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The article deals with the methodology of writing a special kind of programmed text called intensive teaching text. Intensive teaching text (or briefly »intensive text) is supposed to provide complete pieces of information (in the so-called explanation sections) and systematically to present assignments (in the so- -called assignment sections) so as to enable the pupil systematically to master the subject-matter to be learnt, to verify the quality of the knowledge acquired, to fill any possible gaps in the logical mastery of the items of knowledge to be acquired and, last but not least, systematically to learn to use the hew knowledge in practice (if it is feasible in the framework of the text). Intensive text is defined by what it is required to achieve (1) Explanation sections and assignment sections should alternate regularly in the text, (2) the text should be linear, (3) each of its explanation sections should cover -a closed theme, (4) the explanation in these sections should be didactically consistent, (5) the pupil should be informed by comments on how he has been working with the text, (6) the assignment section should cover all the substantial items from the explanation section, (7) assignments should form blocks and systems, (8) assignments should be analysed into sub-assignments, (9) principles of logic and didactic should be applied when creating assignment blocks and systems, (10) the assignment section should be created by stages. In conclusion a requirement is defined for the structure of the subject matter to be compatible with the ways in which it is presented to the learner. This point is mentioned as important in formulating the principles of the intensive text.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}