(CZ) Analýza a komparace přípravy učitelů celodenních škol v SRN
(EN) Analysis and Comparison of the Training of Teachers for All-day Schools in the FRG
Autor / Author: Pavlíková, J.
Klíčová slova / Key words: učitel v německé celodenní škole, pregraduální příprava učitelů německých celodenních škol, další vzdělávání učitelů německých celodenních škol
all-day school teacher, undergraduate study of german all-day school teachers, further training of german all-day school teachers
Přestože je nutné, aby učitelé v německých celodenních školách disponovali rozmanitými kompetencemi, vzhledem k charakteru této specifické profese rozvinutými - ve srovnání s učiteli v běžných školách - na vyšší úrovni, neexistuje v Německu studijní program pro pregraduální přípravu učitelů celodenních škol. Některé učitelské studijní programy již nabízejí formou volitelných kurzů dílčí témata (jako jsou např. volnočasová pedagogika a vedení zájmových kurzů, pedagogická diagnostika, práce s nadanými žáky, diferenciace a individualizace výuky apod.) zaměřená na budoucí učitele celodenních škol, rozšířenější však prozatím zůstává následná příprava těchto učitelů v systému dalšího vzdělávání. V některých spolkových zemích SRN existují střediska dalšího vzdělávání věnující se primárně přípravě učitelů celodenních škol, v jiných spolkových zemích SRN se další vzdělávání pro učitele celodenních škol neodděluje od dalšího vzdělávání učitelů v běžných školách. Cílem práce bude analyzovat situaci ve vybraných spolkových zemích SRN ze dvou hledisek, kterými jsou univerzitní pregraduální příprava a další vzdělávání, a následně provést komparaci možností učitelů získat odpovídající kompetence v pregraduálním či dalším vzdělávání ve vybraných spolkových zemích SRN. Metodologicky se bude práce opírat zejména o kvalitativní přístup - o analýzu základních dokumentů, nabídky dalšího vzdělávání a webové stránky. Kvalitativní analýza bude doplněna o kvantifikovatelné údaje (počty kurzů, účastníků apod.). Hlavní důraz bude položen na závěrečnou komparaci situace ve vybraných spolkových zemích SRN.
Annotation:
Despite the need for teachers in all-day German schools to possess a range of competences that this particular profession requires to a greater extent than teachers in mainstream schools at a higher level, in Germany there is no curriculum for un-dergraduate training for teaching at such schools. Some teaching degree programmes offer sub-themes (such as leisure education and management of interest rates, educa-tional diagnostics, working with gifted stu-dents, differentiation and individualization of instruction, etc.) in the form of elective courses for prospective teachers at all-day schools, but for the moment the later train-ing of these teachers in this system of further education remains more widespread. In some federal states in Germany, there are continuing education centres dedicated primarily to the training of teachers for all-day schools, to full-time primary teacher training schools in other federal countries, but in other federal states further education for teachers at all-day schools is not differentiated from further education of teachers in ordinary schools. The aim of this study is to analyse the situation in selected federal states of Germany (e.g Northern Rhineland, Westphalia, Berlin, Bavaria and others) from two perspectives - university undergraduate training and continuing education, - and then to compare options for teachers to gain adequate competence in undergraduate and continuing education in selected federal states of Germany. Methodologically the work is based on a qualitative approach - analysis of basic documents, the range of further education and web pages on offer. Qualitative analysis is accompanied by quantifiable data (numbers of courses, participants etc.). The final comparison shows great differences in what is available and in the quality of education of teachers in all-day schools.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: