Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1972 -
Studie Studies

Page: 57-70
Author: Obdržálek, Z.
Key words:

Annotation:

This paper characterizes school management as a scientific discipline of pedagogy. The author analyses this discipline as a process in which the whole work of the school, aiming at realizing the educational targets of the school, is deliberately influenced by your purposeful activities. In doing so we make use of the theoretical knowledge in the field of Marxist philosophy, pedagogy, psychology, sociology, economics, cybernetics, and other scientific disciplines. We also make use of progressive practical experience, tact and feeling for directing such a complex organization as the present-day school. This work is based on party resolution, legal norms, and the directives concerning educational work of school issued by the respective authorities. The paper goes on to point out the requirements concerning the headmaster, whose part in the process of the school management is decisive. Proceeding from the aims of the socialist school, from the laws governing the educational process but also those governing the field of social management, the author draws the conclusion in which he formulates the following principles for the pedagogical management of the school:
— individual responsibility of the head of the school, as an expression of democratic centralism,
— the principle of co-operation and application of the teachers’ initiative in running the school,
— the principle of purposefulness and consistency in the pedagogical management of the school,
— the principle of check and control and the application of responsibility in running the school. And he goes on to point out the most important functions applied in these activities:
— planning of the pedagogical work of the school,
— organization of everyday life of the school,
— motivation of the teachers’ work,
— check of the work at school.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}