Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1972 -
Studie Studies

(CZ) Metóda komplexného programovania ako forma systémového prístupu vo vyučovaní
(EN) The Method of »Complex Programming« as a Form of System Approach in the Teaching Process

Strana / Page: 447-457
Autor / Author: Koščová, A.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The method called »complex programming« is characterized by the author as an attempt to make use of the system approach (L. von Bertalanffy) in programming and in the didactic practice. The system approach together with the demand (by Academician Berg) that programming should use the principles of cybernetics, the theory of rational operations (Galperin, Talyzina), the more recent theory of motivation, the theory of information and the practice of socialist pedagogy — helps to develop, the use of the dialectical method in programmed instruction. It further helps to overcome its schematic and mechanistic sketches of behaviourism. A significant feature of the method of »complex programming« is the fact the programme has not only the (isolated) function of reinforcement or revision in the pedagogical process. It programmes not only the pupil’s work, teaching periods and longer time limits, but also the teacher’s work in class, in and even the course of the teachers’ work throughout the school-year. For this purpose a special form of programmed textbook has been developed and validated. In experimental classes (with ten to twelve-year-old pupils beginning to learn the Russian language) the method of »complex programming« proved its high efficiency. The author then gives some examples which she has chosen to illustrate the results achieved during the course of the experimental development of the method and the programmed textbook. A statistical comparison of the results achieved in experimental classes with those in control classes shows that the former are significantly better. The results obtained by the author prove that the limits of the programmed method as summed up by H. Schröder are not "final and can be exceeded.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}