Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1971 -
Studie Studies

(CZ) Hegelova filosofie výchovy
(EN) Hegel’ s Philosophy of Education

Strana / Page: 291-298
Autor / Author: Somr, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The German classicism in the 18th century arrived at the pedagogical expression of the concept of ≫education≪ in two meanings: in the meaning of activity (das Bilden) and in the meaning of state (die Gebildetheit). Hegel Is rightly called the father of generaly education. He sees the basis of the idea of general education in Greek civilization. An important document regarding his philosophical-pedagogical views during the period of his practical school activities in Nuremberg (1813—1816) are his gymnasium (grammar school) speeches linked together by the basic thesis: ≫Sichbilden ist Sichheraufbilden des Individuums zum allgemeine Wesens des Geistes.≪ A look into the structure of education is represented by the ≫Hegelian Bifrle≪ Phenomenology of the Spirit. The road of education leading from Hegel’s theological writings of his youth and his practical school activities up to the Phenomenology of the Spirit shows the characteristic features and the evolution of his idea of education. Hegel’s concept of education is absolutely different from the aristocratic educational individualism of Wilhelm von Humboldt, in the same way as Pestalozzi’s autonomous idea of education is distinguished from Fichte’s idea concept of the ≫right education≪ with a strong nationalist bias. The idea of a general education, emphasized by Hegel, finding its example and fulfilment in the Greek society, cannot be understood today as an idea of return, but as the return of the idea of general education, having its example in Greek civilization, as the basis of the dialogue of history and the present time, the road of education to self-education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}