Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
6/1971 -
Studie Studies

Page: 867-882
Author: Průcha, J.
Key words:

Annotation:

The aim of this paper is to point out' some basic problems of language and verbal communication in classroom instruction, which have so far been given little attention in pedagogical research. These problems can be roughly divided into three groups: 1. Questions concerning the pupils’ language, especially the level of the acquisition of the mother tongue by pupils in individual age groups, the dependence of this acquisition on various social, cultural, educational and other conditions and the environment in which the pupil is being brought up; then the use of various styles of language in various situations at school and out of school, the influence of mass communication on the acquisition and use of the language by pupils, etc. 2. Questions concerning the teachers’ language, especially the variability, in the use of various forms of language by the teacher in classroom instruction depending on the age, sex, education, personality and other characteristic traits of teachers, then on the type of school, the subject taught, etc. f 3. Questions concerning verbal communication in classroom instruction, especially the characteristics of verbal contacts between teachers and pupils, the influence of various communicative structures on the activity and the performance of pupils, the dependence of communication on location, of subjects, etc. An analysis of the language of pupils and teachers and of verbal communication between teachers and pupils, of communication contacts in class and the like, represents a complex of questions, none of which have so far been part of deeper pedagogical researches, although for instance L. S. Vygotiskij and A. R. Lurija showed as early as in 1930 that ≫a number of practical problems concerning the school, training and education of the child can be solved on the basis of the study of language≪. Of course, the research into the given problems cannot be carried out in isolation, but within the framework of a complex systemic analysis in which pedagogical aspects will be connected with aspects concerning psycholinguistics, sociolinguistics, social communication theory and further disciplines.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}