Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1970 -
Studie Studies

(CZ) Sebehodnocení žáků 9. roč. ZDŠ a jeho vztah k volbě povolání
(EN) Self-Appraisal of Pupils in the 9th Year of the Basic Nine-Year School and its Relation to the Choice of Occupation

Strana / Page: 553-565
Autor / Author: Mašek, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Whenever the choice of the most suitable future occupation of a school leaver is decided on, an important role is played by the appraisal of the pupil concerned. As it is desirable for the pupil to take an active part in the choice of his future occupation, the pupil’s own self-appraisal plays its part in it. Owing to the significance of self-appraisal both in the choice of the future occupation and in shaping the pupil’s personality, we have carried out a research into the ability of selfappraisal of pupils in the 9th year according to a random selection at all the Basic Nine-Year Schools in Pilsen. The research was carried out with a sample of pupils covering 15 per cent of the boys and 15 per cent of the girls. The principal method used was the explorative method. The research task was solved by the following technique: a questionnaire, the Raven test and the school reports. On the basis of the description of their own self-appraisal, pupils can be classified into groups: The first group covers those individuals who can already make their own self-appraisal. The second group includes individuals who accept the appraisal of themselves from others — adults, mostly parents. The third group is formed by those individuals who are unable to characterize some of their basic qualities. In processing the research data the following conclusions were arrived at:
1. In the self-appraisal there are both inborn and acquired elements. The inborn elements represent the level of intelligence, while the acquired ones represent the influence of education as regards developing the ability of self-appraisal.
2. The relation between the self-appraisal and the school results makes itself hardly felt. The school results are not, therefore, such a strong stimulus as to influence the development of the pupil’s self-appraisal in any substantial manner.
3. The level of the self-appraisal influences to a certain extent the motivation of the choice of one’s occupation, but the system of values prevailing in it is that which the pupil has acquired from adults, mostly from parents.
4. The above-mentioned conclusion clearly show that a pupil in the 9th year of the Basic Nine-Year School is able, proportionately to his age and on the basis of previous education, to appraise his own abilities and qualities and to motivate the choice of his future occupation accordingly.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}