Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1977 -
Studie Studies

(CZ) Ku kritike teórie profesionálneho vývinu z hľadiska marxistickej psychológie a pedagogiky
(EN) Some Remarks on the Criticism of the Theory of Vocational Development

Strana / Page: 307-319
Autor / Author: Bubelíni, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

As regards vocational orientation and psychological guidance in choosing one’s occupation, several qualitatively different lines can be distinguished, and the author of this article pays attention to three of them. The first is connected with the development of psychotechnology and its characteristic feature is the starting-point conception of ≫features and factors≪, connected with (the name of F. Parsons, and the diagnostic approach proceeding from this conception. The second is represented by models of the educational conception of vocational orientation and guidance, formulated by French progressive psychologists and educationists. Their characteristic feature is the close connection of the vocationally orientational work with school, with the educational process. The third line is represented by the theory of vocational development formulated by D. S. Super and his collaborators. Some basic ideas of this theory are kind- red with the theses of Marxist psychology. The author of the article, proceeding mainly from Soviet authors’ views, points out that this likeness is sometimes only an illusion and demonstrates how the author of the theory of vocational development got into contradictions with the theses of his own theory when it was verified in empirical researches. In conclusion the author of the article calls for a critical approach to the theory of vocational development and underlines the necessity of working out the theory of vocational development on the basis of Marxist science; several successful steps towards this end have already been taken.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}