Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1977 -
Studie Studies

(CZ) Teorie výchovy, nástin jejího rozvoje a současného stavu v SSSR
(EN) Theory of Education, Outline of Its Development and Its Present Standing in the Soviet Union

Strana / Page: 655-667
Autor / Author: Semrád, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The great social changes connected with the victorious Great October Socialist Revolution produced the requirement to form socialist man in the U. S. S. R., at the same time necessitatin g the logical need to c re a te a new educational system, Gommunist upbringing and education. The vigorous economic and social development led to a g re a t upswing of Soviet Marxist pedagogy. This was inspired by requirements emerging in the building of a socialist society, and showed itself in the developing of pedagogic disciplines not yet existing in bourgeois s cien ce or lying on the very marging of its interest. Belonging among such disciplines is also the theory of education. The author discusses the development -of this discipline from the viewpoint of the needs of educational p ra c tice , wheth er it was unity between upbringing and education, education to collectivism, educational utilization of work, o r the ideological and political education in p ostwar years. Until the sixties, the theory of ed uca tion had paid g r e a te r attention to the solution of individual problems; a t the present time, however, we can see a marked con cen tra tion on questions of a methodological ch a r a c te r with the aim to solve questions of educational p ra ctice on a qualitatively higher level, in a c co rd ance with the requirements of the developing society. By introducing universal (h igh e r) secondary education, the Soviet government and the Communist Party of the Soviet Union made the theory of education face a new requirement, namely to even better ensure the upbringing function in the entire teaching process. Laid down in the documents of the 25th Congress of the Communist Party of the Soviet Union and being a joint task of pedagogic theory and educational p ra c tice, this requirement represents the c limax of the e fforts to achieve unity between upbringing and education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}