(CZ) Individualizovaná diagnostika člověka - inspirace pro metodologii pedagogiky
(EN) Individualised Assessment - Inspiration for the Methodology of Education
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: diagnostika; individualizovaná diagnostika; idiografická diagnostika; kvalita života; pedagogika; pedagogický výzkum.
assessment; individualized assessment; idiographic assessment; quality of life; education; educational research.
Přehledová studie upozorňuje, že tradiční pedagogická diagnostika i pedagogický výzkum se opírají o nástroje, které nejsou dostatečně citlivé na individuální pocity, názory, životní hodnoty, životní podmínky těch lidí, kteří odpovídají na zadané otázky. Přitom na základě výsledků, jež byly těmito nástroji získány, se o lidech přijímají závažná rozhodnutí. Jedním z možných řešení je diagnostika, která se začíná používat v klinické psychologii pod označením idiografická diagnostika, jakož i diagnostika, která se v medicíně a psychologii zdraví používá při výzkumech kvality života lidí pod názvem individualizovaná diagnostika. Studie shrnuje hlavní nedostatky tradičních diagnostických nástrojů a s oporou o práci Haynese (2009) naznačuje čtyři možná řešení: 1. individualizovat celou diagnostickou strategii (vytvářet úplně nové diagnostické nástroje i způsob jejich používání), 2. individualizovat data pomocí kasuistik, 3. individualizovat respondenty - tradiční dotazník zadávat velmi specifickým skupinám osob, 4. individualizovat samo odpovídání - tradiční dotazníky modifikovat tím, že do nich zařadíme bloky otázek, jež dovolují respondentům vyjadřovat jejich specifické názory. Studie upozorňuje, že míra individualizace může v diagnostických nástrojích gradovat. Ilustruje to na příkladech dvou typologií, které třídí nástroje pro diagnostikování kvality života lidí (O‘Boyle, et al. 2007, Dijkers 2003). Jako příklady individualizované diagnostiky uvádí osm typů nástrojů: Cantrilovu žebříčkovou skálu, specifické využití Q-metodologie, nástroj SQLP - Subjective Quality of Life Profile, nástroj SEIQOL - Schedule for Evaluation of Individual Quality of Life, nástroj SMiLE - Schedule for Meaning in Life Evaluation, nástroj QOLAP - Quality-of-Life Appraisal Profile, kvalitativní metodu Duggana a Dijkerse, nástroj CMMBS - Cognitive Map of Major Belief Systems. V závěru studie jsou shrnuty hlavní výhody a nevýhody individualizované diagnostiky. Autor studie zdůrazňuje, že individualizovaná diagnostika kvality života může být inspirací pro individualizovanou pedagogickou diagnostiku.
Annotation:
This overview article argues that traditional educational assessment and educational research relies on tools that are insufficiently sensitive to the individual feelings, values, and life conditions of the people responding to the questions asked. Yet it is on the basis of the results obtained through these tools that momentous decisions are taken about people. One possible solution is the kind of assessment that is being introduced into clinical psychology under the term „idiographic assessment“, and the assessment that is used in medicine and the psychology of health in investigations of people‘s quality of life under the term individualised assessment. The article summarises the main shortcomings of traditional assessment tools and with reference to the work of Hayens (2009) suggests four possible solutions: 1. to individualise the whole assessment strategy (to create entirely new assessment tools and mode of using them), 2. To individualise data using individual case material, 3. To individualise respondents - to give the traditional ques-tionnaire to very specific groups of people, 4. to individualise the mode of answering - to mo dify questionnaires by including blocks of questions that enable respondents to express their specific views. The study shows that the level of individualisation can be graduated in assessment tools. It illustrates this by using the examples of two typologies that classify tools for assessment of peoples quality of life (O‘Boyle et al., Dijkers, 2003). It presents eight types of tool as examples of individualised as-sessment: Cantril‘s ladder scale, the specific exploitation of Q-methodology, the SQLP
- Subjective Quality of Life Profile, SEIQOL - Schedule for Evaluation of Individual Quality of Life, SMiLE - Schedule for Meaning in Life Evaluation, QOLAP - Quality-of-Life Appraisal Profile, the Duggan and Dijkers qualitative method, and CMMBS - Cognitive Map of Major Belief Systems. In concludions the author summarises the main advantages and disadvantages of individualised assessment. He emphasises that individualised assessment of quality of life could be an inspiration for individualised educational assessment.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: