Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1976 -
Studie Studies

(CZ) Rozvoj osobnosti a optimalizace pedagogického procesu
(EN) Development of Personality and the Optimization of the Pedagogical Process

Strana / Page: 155-166
Autor / Author: Helus, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Optimization is understood to refer primarily to the pupil’s personality development and to the level of his activities; in the second place it includes the problems of raising the efficiency in concrete activities, especially in the learning process. Spontaneous forms of optimization penetrating into education and schooling on the basis of the uneven development of the relevant scientific knowledge, technical facilities, subjective intentions and the like may lead to deformations in personality „formation. Therefore any optimization efforts must be preceded by a theoretical analysis and their proper realization must approximate a planned direction of changes. The pedagogical and psychological problems of optimizing the educational process are being actualized particularly in certain problem groups. First, it is the pre-school socialization of the child when certain autonomization of social relationships and activities of the child takes place in the child’s disposition basis. The objective is to direct the formation of this basis or, if need be, to alter it in the early school age. Secondly, it is the teacher-pupil interaction and the interaction between classmates. Thirdly, it is the question of directing the pupil’s learning activities. Finally, there may be acts of intervention in the pupil’s out-of-school environment, in his life style etc., which also provide certain opportunities for optimization. In putting the optimization efforts into effect, an important role is played by the teacher. Attention is paid to the pedagogical and psychological aspects of the teacher’s disposition for the development of his optimizing function.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}