Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2010 -
Studie Studies

(CZ) Příprava učitelů na používání technologií při výuce matematiky a její rizika
(EN) The Training of Teachers to Use Technology in Mathematics Teaching and its Risks

Strana / Page: 127-137
Autor / Author: Vaníček, J.
Klíčová slova / Key words: počítačem podporovaná výuka, didaktika matematiky, kognitivní technologie, příprava učitelů, matematický software.
computer assisted learning didactics of mathematics, cognitive technology, teachers preparation, mathematics software.

Anotace:

Je představen pojem (počítačové) kognitivní technologie. Jsou komentována některá z rizik, které přináší používání technologií ve výuce matematiky. Jsou rozebrány požadavky kladené na učitele, používajícího technologie ve výuce, požadavky na jeho přípravu. Je přidán pohled na rizika při zavádění takové výuky a na rizika plynoucí z nutnosti změnit výukový styl při použití technologií.



Annotation:

After a period of enthusiastic discovery and acceptance of electronic learning and computer technologies as educational in-struments, the world is finding itself in a period of critical reflection. The notparticularly convincing results obtained from use of technologies as educational instruments may be a problem caused by insufficient identification of the risks and disadvantages of technology-assisted teaching, both at the planning stage of the educational process and in teacher training.
In this article the term (computer) cogni-tive technology is used to mean equipment or medium that is expected to facilitate cog-nitive activites, such as computers present during learning, or making learning possible or more effective. This term allows us to make a distinction between the use of computers simply to find and share information and for communication, amdthe kind of computer applications that contribute to the individual‘s learning process, to the acquisition of understanding in itself.
A large part of the article relates to the individual risks and negatives of deploying cognitive technologies in the teaching of mathematics. The following risks and identi-fied and commented on:
- over-use of technologies;
- focus on the technology itself instead of mathematical content;
- the diversion of attention from mental operations to tools, from creative mathe matical activities to user procedures;
- encouragement of domination of the user (or consumer) approach to technologies
in teaching;
- the use of extensive professional/oc cupational programmes unsuitable for teaching;
- reluctance of teachers to change curricu lum and style of teaching.
The following section outlines a vision of a teacher who really masters the technology and its possibilities, and compares it with reality - the actual situation, documented using illustrative examples, of a teacher left at the mercy of technologies. The article then presents two research projects that investi-gated whether the computer was perceived as a useful teaching aid, or more just a kind of motivating accessory to learning.
Part of the article is devoted to the risk of introducing computer-assisted learning (for example the way the teacher‘s view of geometry may be tightly bound to paper and pencil), the „seriousness of computer tasks“ for grading pupils), and risks in teacher training using computers, since this requires not a mere adding of knowledge of technology to the existing range of teaching skills but a change in the style of teaching and understanding of the mathematical content of the syllabus in its changed form.
In conclusion the author expresses the fear that if computers are isolated from school mathematics or are introduced into learning chaotically, without analysis of the attitude and didactic training of teachers, they may not fulfil the requirements of teachers and will be unjustly entirely rejected - which is something that will impact on the information literacy of the population.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}