Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1976 -
Studie Studies

(CZ) Jazykový faktor a přístup k vzdělání
(EN) The Language Factor and Access to Education

Strana / Page: 419-426
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In this article the author analyses the problem of how access to education is influenced by the language factor; in doing so, he concentrates on the ideological foundations of this problem, and develops a previous paper of his (J. Průcha, 1975), in which he gave a critical assessment of Bernstein’s theory on the relation of language, education and social class. The purpose of the present contribution is to appraise the ideological foundations of the theories put forward by those Western researchers who deal with the problem of access to education on the basis of bourgeois ideology only. In contrast to their approach the author is trying to outline the principles of a Marxist conception of the influence of the language factor on access to education. The principal conclusion is as follows: The language factor (e. g. mastering or the failure to master the so-called elaborated code of mother language by children from certain social classes) is undoubtedly a very important factor in the field of education. However, the influence of the language factor on access to education must not be overestimated, and especially it must not be looked upon as the primary cause of inequality of education in a class society. Factors which are decisive for access to education are the social, economic, political and cultural conditions of the life of society. (This is demonstrated by some examples concerning the problem of access to education in Czechoslovakia in the periods of capitalism and of socialism; the data concerning education in present-day capitalist countries are taken mostly from the work by A. Sauva, 1973). Some of the Western researchers who are investigating the problem of the in fluence of the language factor on access to education greatly overrate its significance and disregard the basic social and economic determinants of education. On the other hand, those among the Western researchers who base their theories on the Marxist conception (Levitas, 1974) expose the real causes of inequality in access to education in contemporary capitalist society. In Marxist pedagogy the problem of the language factor as a determinant of education has not been much investigated yet. As a result, the Marxist pedagogical science will have the following task: to investigate, under the conditions of a socialist school, a wide range of problems involving the functions of language and communication in education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}