Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1976 -
Studie Studies

(CZ) Využití televizní techniky při přípravě učitelů
(EN) Some Problems of the Use of Closed Circuit Television and Video Recording for Teachers Training

Strana / Page: 443-453
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Marxist pedagogy has, in recent years, begun to pay deeper attention to the study of the teacher’s and pupils* classroom work, but without any large-scale use of. Closed Circuit Television (CCTV), for the time being. Therefore, in this informative article the author draws attention to some foreign experience with the use of CCTV for the training of future teachers. He gives a detailed analysis of the problems involved in what is called classroom observation by CCTV, including some open pedagogical and technical questions (e. g. problems of the picture cut, objectivity of the recording, influence of CCTV on classroom activities etc.). He mentions the results of foreign researches (A. Bjerstedt, B. Bierschenk, J. V. Long, J. L. Oliverio) as well as domestic experience (P. Masopust, H. Janus, D. Hapala and others). He gives more details about microteaching and its variants. He sums up the advantages of microteaching but also points out its limitations. He comes to the conclusion that it is necessary to respect e. g. conclusions regarding the necessity of a -long-term and systematic use of the above-mentioned method, training students in observing pedagogical phenomena (Bierschenk), supplementing video-recording with an analysis based an a suitable system of description of the teacher’s and pupils’ activities in the course of classroom instruction, and the like. He points to new possibilities provided by combining CCTV with operative evaluation of the lessons by means of the computer (researches by M. I. Semmel, J. Mareš). Lastly, he considers the possibilities of simulating typical classroom situations by means of technical devices and discusses the advantages of simulators for teacher training. The article deals mainly with the technological aspect of the application of CCTV. But in conclusion, the author points out that CCTV itself cannot solve the pedagogical and psychological problems concerning the study of the teacher’s and pupils’ classroom activities; rather, it opens up a new plane of questions.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}