(CZ) Scénická dimenze výkonu učitelské profese
(EN) The Theatrical (SC) Dimension of Teaching as a Profession
Autor / Author: Valenta, J.
Klíčová slova / Key words: učitel, herec, scénologie chování, performatívíta, ostentace, sebeprezentace, fikce, iluze, postava, cíle učitelovy práce, cíle herectví, řízení vzdělávání.
teacher, actor, scenology of behaviour, performativity, ostentation, selfpresentation, fiction, illusion, charakter, aims of teachers work; aims of acting; education management.
Text se věnuje otázkám scéníčností v chování učitele pří výkonu jeho profese. Jeho cílem je mapování tohoto tématu na pozadí autorových výzkumů tzv. nespecifické scéníčností v běžném lidském chování (v rámci výzkumů v oboru scénologie pěstovaných na divadelní fakultě AMU v Vraže). Zabývá se postupně otázkou, zda učitel -jakpraví laický diskurz -je, či není herec, a definováním základních typů lidských scénických aktivit (ostentační a ostentativní /skutečnost zvýrazňujícíl chování na jedné straně afikční chování a vytváření iluzí a klamů na druhé straně). Dále analyzuje nutnost scénického jednání (někomu k dívání a poslechu adresovaného a za tím účelem specificky upraveného) jako součásti jednání učitele. Specifikuje vsak rozdíly ve scénickém chování mezi učitelem a hercem. Shrnuje, ze učitelská profese sice vykazuje některé shodné rysy s profesemi divadelními (např. nutná koncentrace energie na jednání; jistý druh expresívíty; dobrá komunikační technika atd.), ale dochází k závěru, že učitel není herec (s výjimkou případů, kdy učitel skutečně přiznané vstoupí do role postavy a hraje žákům de facto skutečné divadlo). Text je současně otevřením dalších autorových výzkumů v této oblasti.
Annotation:
The article deals with issue of theatrical behaviour in teaching. The topic is explored against the background of the author‘s research on non-specific theatricality in or-dinary human behaviour (in the framework of scenology research at the Academy of Performing Arts in Prague). The article focuses on issues like the teacher as actor (polemic with lay discourse), on describing essential theatrical types of activity (ostentational and ostentative (reality emphasising) behaviour on the one hand, and fictional behaviour and the creation of illusions and tricks on the other hand). The need for a staged performative element (this means behaviour addressed to an audience andforthispurposemodified) is analysed as part of teacher behaviour. The difference between a teacher‘s and and an actor‘s staged performative behaviour is defined. The author argues that despite common features and similarities between teaching and acting as professions (e.g. concentration on acting, a special type of expressivity, a level of communication technique), the teacher is not an actor (except in situations when he/she plays a role from a theatrical point of view). The conclusion of the article also opens up the way for the author‘s further research in the area.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: