Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1969 -
Studie Studies

(CZ) O stavu a perspektivách rozvoje československé didaktiky
(EN) About the Present State and Perspectives of Development of Czechoslovak Didactics

Strana / Page: 31-46
Autor / Author: Maňák, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article is a reprint of a paper read at the conference of the Czechoslovak Pedagogical Society held in December 1968. It gives a critical assessment of the development of the Czechoslovak didactic thought in the past period, the results achieved being confronted with the level of world pedagogy, and future tasks are discussed. The first part of the paper deals with the concept and the system of didactics as well as with methodological works. It is pointed out that certain significant studies do concentrate on these problems but there are no comprehensive monographs dealing with the complex of problems involved. On the whole, however, the standard of didactic papers is constantly rising, which is apparent, among other things, in the quality of some papers written by schoolteachers. The second part of the paper contains an analysis of the works which have considerably influenced the didactic theory and practice. Highly appreciated is especially Chlup’s contribution to the problem of basic subject-matter, and then the researches made by J. Skalková and E. Stračár in the field of the teaching process. In a number of other questions didactic has also achieved remarkable results, e. g. in the works of M. Cipro, A. M. Dostál, J. Kopecký, J. Kotásek, V. Pařízek, D. Tollingerová, V. Václavík, J. Velikanič and others. Even though the achievements of the Czechoslovak didactics in recent years have been in clear-cut contrast with the unhappy state of affairs in the fifties, there are still a number of problems awaiting their scientific solution. In conclusion the author outlines further perspectives of didactics in Czechoslovakia. He underlines, above all, the necessity of creating a comprehensive scientific didactic theory, strengthening the experimental aspect of didactic researches, working out the concept of personality formation and from this point of view solving the question of the content of education and giving a clear-cut idea of the model of the teaching process.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}