Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/2010 -
Výzkumné sdělení Research Report

Page: 62-73
Author: Bariekzahyová, T., Rendlová, M., Hnilica, K.
Key words: social status, type of high school, materialistic values, satisfaction with life.

Annotation:

In this study we used a sample of 395 high-school students to test hypotheses on the relationship between social status, type of high school attended, materialistic value orientation and satisfaction with life. The results show that students at gymnasiums (general academic high schools) come from families with higher status and that students at middle vocational educational centres (schools) come from the families with the lowest social status. They also showed that the students at middle vocational educational centres were the most materialistic and the gymnasium students the least. The more materialistic the students were, the less they were satisfied with lives. When the indi-cators of social status, type of school attended and materialism of students were inserted into a regressive equation, materialistic value orientation emerged as the only significant predictor of satisfaction with life. In the discussion we put forward a mode; according to which social status primarily influences choice of type of high school, the type of school attended then influences the materialistic value orientation of students and the materialist orientation of students influences their satisfaction with life.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}