Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2010 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Vlivy sociálního statusu a materialistické hodnotové orientace na spokojenost se životem studentů středních škol
(EN) The Effects of the Social of Materialistic Value Orientation on Satisfaction with Life among High School Students

Strana / Page: 62-73
Autor / Author: Bariekzahyová, T., Rendlová, M., Hnilica, K.
Klíčová slova / Key words: sociální status, typ střední školy, materialistické hodnoty, spokojenost se životem.
social status, type of high school, materialistic values, satisfaction with life.

Anotace:

Práce vychází z několika hlavních tezí. Podle první z nich je volba typu střední školy (gymnázia, střední odborné školy nebo středního odborného učiliště) do značné míry určena sociálním statusem rodiny. Podle druhé teze má typ studované střední školy významný vliv na materialistickou hodnotovou orientaci studentů - studenti gymnázií budou nejméně a žáci SOU nejvíce materialističtí. Podle třetí teze budou studenti středních škol se svými životy tím spokojenější, čím méně jsou materialističtí, tj. čím méně jsou přesvědčeni o tom, že vlastnění materiálních statků je podmínkou k dosažení štěstí. Teze jsme rozpracovali do systému osmi hypotéz. Tyto hypotézy jsme testovali na vzorku 395 studentů gymnázií, SOS a SOU.



Annotation:

In this study we used a sample of 395 high-school students to test hypotheses on the relationship between social status, type of high school attended, materialistic value orientation and satisfaction with life. The results show that students at gymnasiums (general academic high schools) come from families with higher status and that students at middle vocational educational centres (schools) come from the families with the lowest social status. They also showed that the students at middle vocational educational centres were the most materialistic and the gymnasium students the least. The more materialistic the students were, the less they were satisfied with lives. When the indi-cators of social status, type of school attended and materialism of students were inserted into a regressive equation, materialistic value orientation emerged as the only significant predictor of satisfaction with life. In the discussion we put forward a mode; according to which social status primarily influences choice of type of high school, the type of school attended then influences the materialistic value orientation of students and the materialist orientation of students influences their satisfaction with life.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}