Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1969 -
Studie Studies

(CZ) Výzkum formalismu ve fyzikálních vědomostech žáků
(EN) Research into Formalism in the Pupils‘ Knowledge of Physics

Strana / Page: 227-240
Autor / Author: Hniličková-Fenclová, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The paper studies the problem of formalism in the knowledge of physics and concentrates especially on Basic School pupils. It analyses the thought structure of Ohm’s law and by giving the results of a research it shows how it is understood by pupils who can demonstrate the knowledge of the mathematical or verbal form of the law. It uses the pupils' answers to a didactic test and tests of independence to find out the connections between individual operations and transfers. The paper gives concrete results of the analysis of the answers as well as that of statistical tests. Thus it shows the structure of pupils' knowledge of the physical relation, which is very poor. Pupils who have demonstrated the knowledge of the respective formula do not usually understand Ohm's law as a functional dependence. The law serves them only to calculate direct individual quantities. The formal knowledge as demonstrated is not enough and does not help pupils to solve applied problems. With the present-day concept of instruction more than 50 per cent of the pupils have a purely formal knowledge of the physical law, it does not enrich their power of thinking and cannot be used for transfer. Formal knowledge cannot be used as a proof that the law has been understood. The research that has been carried out is a probe giving us an idea of the pupils' knowledge in physics and the present situation in the teaching of physics, but it also leads to more general conclusions about the structure of thought in the knowledge of physics and about formalism in knowledge.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}