Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1969 -
Studie Studies

(CZ) Diferenciace a typy vyšší nervové činnosti
(EN) Differentiation and the Types of Higher Nervous Activity

Strana / Page: 391-410
Autor / Author: Tříska, K.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Unlike the existing difficulties in determining typological peculiarities of the higher nervous activity on the basis of the strength, equilibrium and mobility of the processes of excitation and inhibition (or signalling systems characterizing the higher nervous activity of man), it is possible to show, by an analysis of the data gathered in this paper, that the same goal can be reached relatively easily by means of standardized differentiation tests. This is evident from the results of experiments carried out with 200 Nursery and Basic School pupils and 24 Special School pupils; the pupils were to differentiate 15 positive and 15 negative stimuli (pairs of letters of the alphabet or simple geometrical drawings). The stimuli used were the same for all the pupils of the age-groups that were compared. The data obtained show that the Basic School pupils differentiated better on an average than the Special School pupils of the same age and also the performance of the older pupils of the Basic School was better than that of the younger ones. The older pupils differ from the younger ones by stronger positive and negative reflexes, as a result of which they have a greater ability of generalization and abstraction. The indices of differentiation used for a numerical expression of the pupils’ performance and their division into three types (whose theoretical drawbacks as well as practical advantages we are fully aware of) show that the performance of the pupils in the extreme cases of the strong and the type (i. e. pupils with indices of differentiation higher than 0.75 or 0.25 and lower) maintain their significance in all age-groups. Also he indices of the middle types show change as the pupils grow older and more experienced. To what extent these changes do occur will be shown by longitudinal research The stage development of the ability of differentiation, which is also confirmed by similar findings of other authors, is of a collective nature, fully explicable by the organization of the school without prejudice to the smooth mental development of individual pupils. The diagnostic significance of the differentiation tests is obvious, especially if all the necessary measures (following the example of the tests) are taken to further increase their reliability.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}