Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/1969 -
Studie Studies

Page: 537-552
Author: Kolář, Z.
Key words:

Annotation:

The author is trying to solve in this study one aspect of the concept of teaching. It deals with the functions and possibilities of individual experiences of Pupils in the teaching process. The extent of knowledge, which is constantly growing, underlines the formative and synthetizing functions in teaching. Hence the employment of pupils’ individual experiences and the necessity of elaborating them in the teaching process. The elaboration of individual experiences can overcome the utilitarianism in the thinking of the youth. The study proceeds from an analysis of individual experiences which are understood as structures of fixed traces in the individual’s consciousness after some activity; structures composed of concrete pieces of knowledge, practical processes acquired and experiences connected with cognition and activities. In this sense individual experiences always present in the teaching process as the inner conditions of the pupil’s consciousness. The handling of future situations by the pupils can be influenced by making use of individual experiences in teaching. The condition is the elaboration of individual experiences under the leading role of theory. Theory is the starting point for the interpretation of concrete situations. In the traditional teaching individual experiences exercise a negative influence by being concrete. The connection of individual experiences with activities and thereby with socio-historical experiences as well as with individual activity. A different degree of concreteness of individual experiences. The independent thinking of the pupils in the classroom on the basis of actively overcoming their own individual experiences and their utilitarian tendencies. Individual experiences as a reflection of reality as it appears, as a motivation of thinking. The activating charge of individual experiences is realized under the


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}