Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1969 -
Studie Studies

(CZ) Individuální zkušenosti žáků ve vyučování
(EN) Тhe Teaching Process and Individual Experiences of Pupils

Strana / Page: 537-552
Autor / Author: Kolář, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author is trying to solve in this study one aspect of the concept of teaching. It deals with the functions and possibilities of individual experiences of Pupils in the teaching process. The extent of knowledge, which is constantly growing, underlines the formative and synthetizing functions in teaching. Hence the employment of pupils’ individual experiences and the necessity of elaborating them in the teaching process. The elaboration of individual experiences can overcome the utilitarianism in the thinking of the youth. The study proceeds from an analysis of individual experiences which are understood as structures of fixed traces in the individual’s consciousness after some activity; structures composed of concrete pieces of knowledge, practical processes acquired and experiences connected with cognition and activities. In this sense individual experiences always present in the teaching process as the inner conditions of the pupil’s consciousness. The handling of future situations by the pupils can be influenced by making use of individual experiences in teaching. The condition is the elaboration of individual experiences under the leading role of theory. Theory is the starting point for the interpretation of concrete situations. In the traditional teaching individual experiences exercise a negative influence by being concrete. The connection of individual experiences with activities and thereby with socio-historical experiences as well as with individual activity. A different degree of concreteness of individual experiences. The independent thinking of the pupils in the classroom on the basis of actively overcoming their own individual experiences and their utilitarian tendencies. Individual experiences as a reflection of reality as it appears, as a motivation of thinking. The activating charge of individual experiences is realized under the



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}