Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2010 -
Studie Studies

(CZ) Jaksi rozumíme? (Filosofická východiska pojetí výchovy u Janusze Korczaka)
(EN) How do we understand each other? The Philosophical Premises of Janusz Korczak‘s conception of Education

Strana / Page: 4-11
Autor / Author: Pelcová, N.
Klíčová slova / Key words: teorie, výchova, setkání, dítě a dospělý, porozumění, naléhavost chvíle, čas synchronní a diachronní, rukojmí.
theory, upbringing, meeting, child and adult, understanding, the urgency of the moment, time synchronous and diachronic, hostage

Anotace:

Stať je rekonstrukcí filosofie výchovy Januse Korczaka na základě interpretace jeho teoretického i prozaického díla. Ukazuje souvislosti pedagogického a filosofického konceptu Korczaka poukazem na vybrané aspekty Buberovy a Lévinasovy filosofie (dialogický princip, vztah, odpovědnost, rukojmí). Vychovaje zde pojata jakožto setkání, jež je možné jen na základě úcty a respektu k dítěti, k člověku. Pro výchovu je klíčovým předpokladem porozumění jinakosti dítěte, jeho myšlení, jeho prožívání, jeho hodnotám, jeho představám o právu a spravedlnosti, jeho zranitelnosti. Výchova je formováním základního životního rozvrhu, má proto zásadně časový charakter, má svůj jedinečný, heterogenní rytmus, významnou roli zde hraje prodleva, čekání na vhodnou, šťastnou chvíli, přiměřenost času. Porozumění jako předpoklad výchovy je zásadně ovlivněno dvojím charakterem času - chronos a kairos, dvojím během času - synchronním a diachronním a též kontinuitou a diskontinuitou, jež vymezují dva póly lidství - dětství a dospělost odlišující se tělesným prožíváním (sebeprožíváním a schopností prožívat druhého) i způsobem myšlení (sebereflexí a schopností reflexe druhého), a přece nějak neoddělitelně související se sebou. Tuto neoddělitelnost jsme podle Lévinase nazvali „rukojmím“.



Annotation:

The article is a reconstruction of the educational philosophy of Janus Korczak based on his theoretical and prose works. It identifies the contexts of Korczak‘s educational and philosophical concept by referring to selected aspects of the philosophu of Buber and Lévinas (the dialogic principle, relationship, responsi-bility, hostage). Education here is conceived as a meeting that is possible only on the basis of honour and respect for the child, for the human being. The key prerequisit for education is an understanding of the otherness of the child, his thinking, his experience, understanding for his values, his ideas about right and justice, and his vulnerability. Education is the forming of fundamental life disposition, and it has an essential dimension of eime, and its own unique, heterogeneous rhythm. An important role is played here by the pause , the waiting for the right, fortunate moment, the proportionality of time. Understanding as the prerequisite of education is fundamentally influenced by the double charater of time - chronos and kairos, the double dimension of time - synchronous and diachronic, and also by continuity and discontinuity, which defines two poles of humanity - childhood and adulthood that differ in bodily experience (self-reflection and capacity to experience another) and form of hought (self-reflection and capacity to reflect on the other), and yet somehow inseparably depend on each other. This inseparability we have followed Levinase in calling „hostage“.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}