(CZ) Jaksi rozumíme? (Filosofická východiska pojetí výchovy u Janusze Korczaka)
(EN) How do we understand each other? The Philosophical Premises of Janusz Korczak‘s conception of Education
Autor / Author: Pelcová, N.
Klíčová slova / Key words: teorie, výchova, setkání, dítě a dospělý, porozumění, naléhavost chvíle, čas synchronní a diachronní, rukojmí.
theory, upbringing, meeting, child and adult, understanding, the urgency of the moment, time synchronous and diachronic, hostage
Stať je rekonstrukcí filosofie výchovy Januse Korczaka na základě interpretace jeho teoretického i prozaického díla. Ukazuje souvislosti pedagogického a filosofického konceptu Korczaka poukazem na vybrané aspekty Buberovy a Lévinasovy filosofie (dialogický princip, vztah, odpovědnost, rukojmí). Vychovaje zde pojata jakožto setkání, jež je možné jen na základě úcty a respektu k dítěti, k člověku. Pro výchovu je klíčovým předpokladem porozumění jinakosti dítěte, jeho myšlení, jeho prožívání, jeho hodnotám, jeho představám o právu a spravedlnosti, jeho zranitelnosti. Výchova je formováním základního životního rozvrhu, má proto zásadně časový charakter, má svůj jedinečný, heterogenní rytmus, významnou roli zde hraje prodleva, čekání na vhodnou, šťastnou chvíli, přiměřenost času. Porozumění jako předpoklad výchovy je zásadně ovlivněno dvojím charakterem času - chronos a kairos, dvojím během času - synchronním a diachronním a též kontinuitou a diskontinuitou, jež vymezují dva póly lidství - dětství a dospělost odlišující se tělesným prožíváním (sebeprožíváním a schopností prožívat druhého) i způsobem myšlení (sebereflexí a schopností reflexe druhého), a přece nějak neoddělitelně související se sebou. Tuto neoddělitelnost jsme podle Lévinase nazvali „rukojmím“.
Annotation:
The article is a reconstruction of the educational philosophy of Janus Korczak based on his theoretical and prose works. It identifies the contexts of Korczak‘s educational and philosophical concept by referring to selected aspects of the philosophu of Buber and Lévinas (the dialogic principle, relationship, responsi-bility, hostage). Education here is conceived as a meeting that is possible only on the basis of honour and respect for the child, for the human being. The key prerequisit for education is an understanding of the otherness of the child, his thinking, his experience, understanding for his values, his ideas about right and justice, and his vulnerability. Education is the forming of fundamental life disposition, and it has an essential dimension of eime, and its own unique, heterogeneous rhythm. An important role is played here by the pause , the waiting for the right, fortunate moment, the proportionality of time. Understanding as the prerequisite of education is fundamentally influenced by the double charater of time - chronos and kairos, the double dimension of time - synchronous and diachronic, and also by continuity and discontinuity, which defines two poles of humanity - childhood and adulthood that differ in bodily experience (self-reflection and capacity to experience another) and form of hought (self-reflection and capacity to reflect on the other), and yet somehow inseparably depend on each other. This inseparability we have followed Levinase in calling „hostage“.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: