Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1969 -
Studie Studies

(CZ) Předmět didaktik učebních předmětů
(EN) The Object of the Didactics of Subjects

Strana / Page: 659-675
Autor / Author: Malíř, F.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This paper is an attempt to formulate a new concept of the object of the didactics of subjects (henceforward DS) and it consists of six parts. The first part gives a brief analysis of the existing concept of the object of DS. On the basis of an analysis of 30 Czechoslovak textbooks of DS, the author arrives at 15 elements of the object of DS forming six larger groups. In the second part the author formulates the so-called fundamental didactic question (2.1), which reads as follows: In what way does man (child, adult) acquire the necessary knowledge, skills, abilities? Answering this question (2.2) the author says that man acquires knowledge, etc., usually as a result of the so-called didactic process, which means a system of four didactic operations and three didactic products: the first operation consists in drawing up the syllabus (i. e. constituting the subject to be taught and allocating a certain number of hours per week); the second operation consists in the making of the curriculum (stating the aims and the subject-matter of a course the third operation is characterized as the writing of textbooks; the fourth operation represents a transformation of social contents into the contents of the individual consciousness of the learners. In the third part of the study the author introduces the term of didactic reality (3.1) by which he means the unity of the didactic process and the knowledge etc. of the pupils, and which forms a new, higher system. The environment of the didactic reality (3.2) Includes the other subjects and educational components (moral education, aesthete education and the like), human factors (pupils, teachers, but also the authors of the syllabus, curriculum and text- hooks) and extra-human factors (teaching aids, the distribution of the allocated hours in the course of a year and a week, and the like). The fourth part deals with the predicted reality (4.1), which includes that knowledge and those activities which are important enough to be taken into account in the creation of the didactic reality, and with the post-didactic reality (4.2), which includes the application of the knowledge etc. acquired in practice as well as in further study. In the fifth part the author of the paper states that in his opinion the object of a given DS is the appropriate didactic reality (in connection with its environment) and then the pre-didactic reality and the post-didactic reality. The sixth part mentions the fact that each DS investigates also itself: the nature of its subject, its tasks, methods, its structure and its place in the system of sciences. These questions are not part of the object of DS, but they are the object of metadidactics of subjects, which have not been constituted yet.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}