Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1965 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) K pojetí specifičnosti dětské kresby
(EN) The Conception of Specificness of Children's Drawings

Strana / Page: 32-42
Autor / Author: Strnad, E.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The educational significance of children’s drawings was appreciated in Czech literature for the first time by Otakar Hostinsky in the seventies as a result of the influence of Semper’s view of their analogical development with the development of artistic expressions of the primitive man. A pedopsychological analysis of children’s drawings; based on research was made by František Cada in co-operation with schoolteachers j at the beginning of this century. It was a part of a research into children’s expressions; in general, especially children’s speech. Cada regards children’s drawings as a special way of children’s expressions similar to children’s speech. Otokar Chlup, while in Brno, organised a research into art expressions from the educational point of view, especially among less capable children. Creative imitativeness is considered by him to be the j substance of these expressions. When analysing them he proceeds from children’s j imagination and fancy, which among the less capable children appears to be strikingly undeveloped from the technical aspect. Chlup’s conclusions were confronted by his pupil L. Ondrůjova with the views of world authors pedopsychologists in her book ≫Children’s Drawings≪ . In our school practice as regards artistic expressions two Czech teachers in the 1920’s have done exceptionally well. They were teacher’s experimentalists from the House of Childhood at Horni Krnsko: Ladislav Švarc, an advocate of the children’s synthetic drawing and Ladislav Havranek, a specialist in the children’s decorative drawing.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}