Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1965 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Matematická lingvistika a vyučovací proces
(EN) Mathematical Linguistics and the Teaching Process

Strana / Page: 285-292
Autor / Author: Skoupil, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Mathematical linguistics, as a new methodological trend in linguistics, is of considerable importance also for pedagogy. It concerns especially the didactic of language teaching (whether the teaching of the mother tongue or of foreign languages), and an exact description of a certain language as well as of the learners’ means of expression is a valuable contribution to this didactic. We can even consider the possibility of using new linguistic approaches in the actual methodological processes in language teaching, e. g. in determining syntactical relations in a sentence. In this connection the author deals with the significance of the algebraic theory of graphs, the principles of generative grammar and the formalized description of the sentence in Danes’s conception for these purposes. However, a satisfactory solution of the problems involved with regard to the didactic aims is a difficult task, which requires co-operation between linguists and methodologists and also experimental verification. Positive results would help to make school parsing more exact and to elaborate the connection between linguistic training on one hand, and the teaching of mathematics, technical subjects and natural science on the other hand. In other words it would meet the demand for polytechnical modernized education. An exact description of the pupils’ linguistic media as well as that of linguistic expressions enabling the passing of information in teaching in general is important not only for the didactics of all the subjects in which the subject-matter is being presented by means of the natural language, but also for the development of the theory of education which aims at defining the teaching process as part of informational or more broadly cybernetic phenomena.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}