(CZ) Postoje žáku k přírodním vědám - výsledky výzkumu pisa 2006
(EN) Students‘ Attitudes to Natural Science - results of PISA 2006 research
Autor / Author: Mandíková, D.
Klíčová slova / Key words: postoje, přírodní vědy, výzkum PISA, patnáctiletí žáci.
students‘ attitudes to science - results of PISA 2006 research
Přestože fyzika i další přírodní vědy hrají důležitou roli v rozvoji moderní civilizace, v posledních letech je zaznamenáván pokles produkce lidských zdrojů v oblasti přírodních věd a technologií. Vzhledem k potřebě zvýšit počet studentů, kteří si volí povolání v oblasti přírodních věd či povolání technického zaměření, se opět dostává do popředí zájmu výzkum postojů žáků a studentů k přírodním vědám a technice obecně. Mezinárodní výzkum PISA, který se v roce 2006 zabýval zejména přírodovědnou gramotností, se zaměřil také na zjišťování postojů patnáctiletých žáků kpřírodním vědám. Postoje se zjišťovaly ve čtyřech oblastech: podpora vědeckého zkoumání, důvěra ve vlastní schopnosti v přírodních vědách, zájem o přírodní vědy, odpovědnost vůči zdrojům a životnímu prostředí. V článku, který vychází z výzkumných zpráv (PISA 2006 Science ...), jsou shrnuty nejdůležitější výsledky a uvedeny ukázky otázek z jednotlivých zkoumaných oblastí spolu s konkrétními výsledky žáků z České republiky, Slovenska, Finska, Japonska a celkovým průměrem pro země OECD.
Annotation:
Students‘ attitudes play a significant role in their interest in, attention to, and response to science and technology. PISA 2006 has devoted significant attention to obtaining data on students‘ attitudes and engagement with science, both as part of science assessment and through separate questionnaires. Data on students‘ attitudes and engagement with science were gathered in four areas: support for scientific evidence, self-belief as science learners, interest in science and responsibility towards resources and environments. The article presents examples of some questions from particular areas with results for four of the participating countries - Czech Republic, Slovak Republic, Finland and Japan. It also provides a short overview of 15-year-olds‘ attitudes to science.
PISA showed that students generally re-ported very positive attitudes towards science. The large majority reported that they recognised the important role that science plays in the world. Most students expressed a broad interest in science and most considered it relevant at some level to their own lives. On the other hand only about one-half of students are confident of their ability to interpret certain kinds of scientific evidence and a minority see science as something they will take up in their own future careers. Most students were concerned about scientific issues such as preserving the environment, but were pessimistic about the prospects that things will improve. Significantly fewer students believe that science can solve social problems than believe in its ability to bring technological improvements.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: