Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1965 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Hračky ve školní družině
(EN) School Club Toys

Strana / Page: 543-554
Autor / Author: Bednářová, J. Taxová-Solková, H.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Playing with toys has an important psychological, educational and recreative role in the programme of school clubs’ educational activities. The aim of this study has been to find out which toys are most attractive for schoolchildren in the 6—11 agegroup, what sort of toys the pupils would like to have in their school club, what they prefer playing with at home and which toys they miss in the school club. The method used in carrying out this investigation was that of inquiry (587 pupils), discussion (142 pupils), then observation and interviews with the women in charge of school clubs. It has been, found that the majority of children attending the school club like “classical” toys best: The doll is the most favourite toy of the girls. Boys prefer toy means of transport, table games and boxes of bricks. Both boys and girls are equally fond of the ball and various kinds of sports gear. As the children grow older, play with the doll hardly loses its attractiveness for the girls, while the boys’ interests gradually shift from transport means to more complex mechanisms, do-it-yourself kits and table games of a sports-like nature. Children play with these toys mostly at home. They often miss them at the school club and then they prefer table games and sports gear. Even if such equipment has its function in keeping the children at the school clubs busy and consequently forms a necessary part of these establishments’ inventory, it would be not right that it should remain the only means of satisfying the schoolchildren’s need for free creative play. If the school club toy is to fulfil its function, it is necessary not only to equip these institutions with suitable toys, but a certain fixed time must also be set aside to free play in the daily and weekly programmes. The teachers should use free play to get to know the children better and to deepen their educational influence upon the children.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}