Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1965 -
Diskuse Discussion

Page: 570-575
Author: Jelínek, J.
Key words:

Annotation:

Academician Otokar Chlup’s interest in the problems of the Basic School has been the Cardinal point of his scientific and constructive work on the system of Czechoslovak education ranging from nursery school to university. In the period before World War I he worked hard on educational pre-requisites of lay education. He understood lay education not as being isolated within the frame- work of a subject, but he aimed at laicization of the whole system of education and schooling at the state school with compulsory attendance. While teaching at the Brno University he established an experimental class for talented pupils in the 4th and 5th year; this class was attached to the pedagogical seminar. The results of the experimental teaching were applied especially to the language teaching process, in which he applied a rational system of teaching grammar. At that time he carried out ≫A research into the manifestations of less capable children’ confronting them with the manifestations of normal children a talented ones. When in Prague, he organized, with the help of Zdeněk Nejedly, Minister of Education, university education for teachers at the Pedagogical Faculty of Charles University. He saw to it that, besides didactic preparation, teachers were given proper professional training in science and arts. In the most recent period, when he was charged with building up the Educational Institute of the Czechoslovak Academy of Sciences in Prague, he promoted, in connection with the textbook theory, also the hypothesis of basic subject-matter specified according to the elementary and secondary stage of education at the Basic Nine-Year School. The results of the researches in this period led Chlup to create the pre-requisites tor such a didactic system, in which the leading components would not be exclusively psychological and formally logical aspects, but the new integration of the basic subject-matter, which is of primary importance for educational practice as well as for the theory of education.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}