Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1968 -
Studie Studies

(CZ) Mimotřídní výchova a zkrácený vyučovací týden
(EN) Out-of-school Education and the Five-day Week at School

Strana / Page: 73-87
Autor / Author: Opata, R.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Out-of-school education makes a significant contribution to the fulfilling of the fundamental tasks of school, such as bringing school close to life, educating citizenship- conscious citizens, adoption of a certain style of life including leisure activities, etc. Out-of-the-classroom form of the educational process is becoming more important in the period of transition to the five- day school week. It enables us to make up for the loss of free Saturdays by raising the effectiveness of the educational process provided for by the school; moreover, it contributes, in a decisive manner, to communist education by lea ding the pupils to independence, initiative, team-work, and forming habits of useful and planned work as well as recreation when there is no classroom instruction. The results of out-of the-classroom education are very much appreciated by educationalists in the socialist countries, e. g. in the U.S.S.R., being aware of its importance, they are introducing the office of ≫organizer of out-of-the-classroom and out-of-school education≪ at schools. Educationalists in the West, too, usually introduce five-day school week under the conditions of all-day-care. Gradual transition to the five-day school week in Czechoslovakia is under way. Therefore it is essential to think over and experimentally check up on the following: suitable measures regarding the staff (including management), material requirements as well as the effectiveness and extent of the research into this field, which is so important but sometimes a little underestimated in our country.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}