Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2009 -
Studie Studies

(CZ) Didaktická transformace obsahu a školská praxe
(EN) Pedagogical Transformation of Content and Practice in School

Strana / Page: 298-308
Autor / Author: Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: didaktická transformace obsahu, struktura logická, struktura didaktická, podnětné vyučování, konstruktivní přístupy, definice, úloha.
Pedagogical transformation of content, logical structur, didactical structur, investigating teaching, constructive approaches, definition, problem.

Anotace:

Práce se zabývá otázkami didaktické transformace obsahu na příkladu elementární geometrie. Pojem logické struktury předmětu se konfrontuje s jeho strukturou didaktickou. Dále se uvádí pojem podnětné vyučování jako realizace konstruktivních přístupů v praxi školy. Hodnotí se role množin v poznávacím procesu, role definic a úloh.



Annotation:

By pedagogical transformation of the content (for example of the school subject mathematics) I understand its global trans-formation on the one hand its transforma-tion global and its partial transformation on the other handl. The global transformation means the conversion of a mathematical structure defined by a system of axioms into a so-called didactic, structure. In elementary geometry, for example, the didactic structure is represented by the application of teh following four priciples: 1. Partition of space. 2. Filling of space. 3. Motion in space. 4. Dimension of space.
The theoretical basis for partition of the plane is the Jordan curve theorem, and the practical stimuli connected with partition of space are familiar from everyday practice. The idea of partition of the plane enables the teacher to introduce many geometrical notions in a natural way (circle, polygon, halfplane, sphere, ...). The process of meas-urement is connected with paving or tes-selation of apart of plane (segment, space). Motion in space is well known to the pupils from their physical world, the results of recording motion leading to the drawing of some geometrical figures (constructing a segment, circle, polygon, ...). Our conception respects questions connected with dimension together with problems of mapping geometrical figures.
The partial didactical transformation of content is based on constructive approaches to education in the sense used in Investi-gating Mathematics Teaching by Barbara Jaworski and Jana Cachová. A very impor-tant part of the conception described is the attention given to the process of creation of mathematical notions. The suggestions pre-sented here are rooted in some ideas of Jan Amos Komenský, Jean Piaget and others and are connected with everyday school practice, especially the reality of school classes, the social environment and the teacher‘s beliefs. A good teacher solves all problems creatively and a in good way. It is important to put into practice the methodological approaches of Shulman‘s school in education through very good teachers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}