Konference Den se školní psychologií slouží jako platforma setkávání akademiků a školních poradenských pracovníků, kde se diskutují aktuální témata školní psychologie a školní poradenské práce. Doposud proběhly tři ročníky zaměřené na témata: motivace, třída jako sociální skupina a učitel, Žák a jeho variabilita ve společném vzdělávání.
Po dvouleté pauze je letošní ročník pojmenován: “Nové výzvy pro práci psychologa ve škole”
Letošní konference bude reflektovat aktuální situaci ve školách i stále nové a měnící se nároky na pedagogické pracovníky, školní speciální pedagogy a školní psychology.
- Psychické zdraví žáků
- Zkušenosti z adaptace žáků při přechodu z online prostředí do prezenční výuky
- Podpora učitelů při zvládání náročných situací
- Spolupráce ve školním poradenském pracovišti
- Krizová intervence ve škole
- Začleňování žáků z Ukrajiny
- Práce s traumatem
- Školní psycholožky a psychologové se stávají běžnou součástí základních škol v České republice. Změny ve společnosti, které se zákonitě odrážejí i ve vývoji dětí a dospívajících, přináší specifické
výzvy, jimž musí čelit. Díky svému postavení ve škole se navíc mohou častěji ocitat bez podpory kolegů či nadřízených, stejně tak nemusí mít dostatečný přístup k metodické a supervizní pomoci. - Cílem konference je poskytnout školním psycholožkám a psychologům (jakož i dalšímpracovníkům ve školství se zájmem o školní psychologii) teoretické a zejména praktické informace, které by mohli uplatnit při své práci, a umožnit jim vzájemné sdílení zkušeností.
- Pro první ročník konference (2018) byla zvolena dvě hlavní témata: Motivace ve škole a Práce se školní třídou jako sociální skupinou. Každému z témat se věnoval samostatný blok, který se skládal z teoreticko-výzkumné části a následně z příspěvků mapujících dané téma v praxi. Důležitou součástí byla také diskuze mezi účastníky konference.
- Pro druhý ročník konference (2019) bylo zvoleno téma: Zaměřeno na učitele. Spojujícím tématem tohoto setkání je práce školního psychologa s učitelem nebo skupinou učitelů, ať už se jedná o práci s učiteli na osobním rozvoji, prevenci proti vyhoření, podporu při zavádění podpůrných opatření nebo řešení problémů se žáky či v komunikaci s rodiči.
- Třetí ročník (2020) se věnoval žákovi – Žák a jeho variabilita ve společném vzdělávání. Spojujícím tématem tohoto setkání je žák. Zabývali jsme se nejen žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale různými typy žáků a jejich specifiky. Cílíme tedy například na žáky s problémovým chováním (SPCH), žáky cizince (s odlišným mateřským jazykem), žáky s poruchou autistického spektra nebo žáky ze znevýhodněného rodinného prostředí. Nechceme však opomenout ani žáky vyžadující podporu v rozvoji sociálních vztahů, učebních strategií atd. Zaměřili jsme se na možnosti práce ze strany školního psychologa a jeho spolupráci s rodinou, pedagogy i dalšími institucemi.