Manuál Stáže v PPP – Podmínky a strukturace stáže
Cílem je:
Cílem jednodenní praxe studentů výchovného poradenství (_7_hodin) v pedagogicko-psychologických poradnách je aplikace poznatků z psychologické diagnostiky a poradenské psychologie. Praxe je vykonávána jednotlivě či ve skupině studentů v příslušné poradně, pod vedením školitele – určeného pracovníka PPP. Obsahem praxe jsou náslechy a účast na všech preventivních, diagnostických, intervenčních a terapeutických programech či aktivitách, které v době praxe (v daný den) realizuje příslušná PPP a kde je přítomnost studentů eticky možná.
Pro udělení zápočtu je nutné: zpráva z praxe a účast na reflektivním semináři po skončení praxí. Zápočet uděluje lektor v semináři
Forma průběhu stáže:
stáž budou realizovat po dohodě s vedením regionální pobočky PPP
termín: říjen –listopad/ prosinec 2013
Potvrzení stáže
Studenti získají od školitele – pověřeného pracovníka PPP- podepsaný formulář s razítkem, který tímto potvrdí uskutečnění stáže v PPP. / formulář bude k dispozici na w.stránkách
Etické minimum
Všichni zúčastnění jsou povinni mimo studium zachovávat mlčenlivost o skutečnostech a osobních informacích o klientech, které se dozvědí. Všichni zúčastnění se snaží o objektivní přístup, nepodjatost.
Na pracovišti budou naplněny tyto body:
- Vytvoření časového harmonogramu dne
- Přidělení školitele – pracovníka, který se bude daný den studentům věnovat a umožní jim náslech
- Prohlídka PPP
- Náslechy na diagnostice a intervencích, které jsou v daném dni k dispozici se souhlasem klientely
- Rozbor příslušné dokumentace ve vybraném spisu (zejména zpráva z vyšetření a podklady pro IVP)
- Rozhovor s ředitelem či dalšími poradenskými pracovníky PPP (pokud lze) o činnosti PPP, současných problémech, nejčastější klientele atd.
- Závěrečná zpráva ze stáže (písemná, vypracována do 14 dní od ukončení stáže, která je součástí portfolia a slouží jako podklad pro reflektivní seminář)
Konkrétní náplň stáže:
Studenti absolvují náhledy v pedagogicko-psychologické poradně. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky a intervence, příp. na nadstandardní činnosti poradenských zařízení, s cílem zvýšení informovanosti výchovných poradců o diagnostických, intervenčních a terapeutických službách poskytovaných poradnou.
Student by se měl seznámit předem s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení, měl by evidovat formy, jak daný klient o poskytované služby žádá.
v září bude na webu st. opora: Legislativa – od PhDr. I. Slavíkové
Posluchači se seznámí s provozem poradny, s regionem, kde poradna působí, s objednavateli služeb, klientelou. Účastní se na náslechu všech aktivit, které konkrétní poradny nabízejí pro žáka, rodinu a školu v daný den (volí některé z možností dle kapacitních a časových možností PPP, A – E je volitelná, F je povinná vždy):
A) Diagnostika (psychologická, speciálně pedagogická), s doporučením, aby upřednostnili diagnostiku specifických poruch učení či pozornosti či profi- poradenství, které se bezprostředně nejvíce týkají praxe výchovného poradce.
B) Intervence (konzultace s klientem, rodiči, učiteli), pokud to situace, etické zásady a běh poradny daného dne umožňuje.
C) Pedagogická a psychologická terapie (stimulační programy, náprava specifických poruch učení a chování, individuální i skupinové formy psychoterapie – např. relaxace, hypnóza, terapie hrou, muzikoterapie, arteterapie, rodinná terapie aj.), pokud to situace, etické zásady a běh poradny daného dne umožňuje.
D) Metodické vedení učitelů (MtŠ, specializovaných tříd, výchovných poradců), probíhá-li daný den.
E) Osvětová činnost (přednášky pro rodiče, žáky, veřejnost), probíhá-li daný den.
F) Administrativní činnost – výchovný poradce má možnost nahlédnutí do spisu některého klienta, aby měl možnost sledovat, která dokumentace je třeba pro stanovení diagnózy klienta tj. informovaný souhlas, anamnéza, zápis z rozhovoru, administrované testy s dílčími výsledky, výsledná zpráva z vyšetření, doporučení pro tvorbu individuálního vzdělávacího plánu. Tato část praxe je povinná.
Kurz je zajišťován těmito výukovými metodami:
1) Vstupní seminář:
Vstupní informace – stanovení konkrétních požadavků, cílů a nároků na stáže
Konkretizace pracovišť – rozdělení do jednotlivých PPP
Setkání s paní ředitelkou PPP : PhDr. Štětinovou
Termín : 5.9. 2013, S Centrum, Benešov 11,30 – 12,45
2) Stáž na pracovišti: samostatné stážování studenta v PPP
3) Výstupy ze stáže: sepsání zprávy ze stáže na podkladě poznámek
4) Reflektivní seminář: příprava prezentace, její uskutečnění, reakce na podněty garanta, zhodnocení stáže, získání zápočtů
Termín: – leden 2014 / dělená skupina
Forma výstupu absolvované stáže
Výstup je jednak písemný vypracováním zápisu, závěrečné zprávy ze stáže. Zápis je vypracován dle předem zadané struktury (viz níže). Každý bod je popsán minimálně pěti řádky textu (bez použití tabulky).
Titulní strana obsahuje: název, jméno, datum návštěvy a datum odevzdání, název kurzu. Celkem má písemný výstup cca 5 stran.
Formát: Písmo 12 Arial, 1,5 řádkování, 30 řádků/1strana, okraje 2,5×2,5 cm.
1. strana obsahuje
– Úvod – kde jsou informace o tom, kdo, kde a kdy PPP navštívil, název a adresa PPP, jméno školitele
– Harmonogram setkání
Následuje popis k jednotlivým bodům struktury manuálu stáže. Pro každé konstatování je třeba hledat důkazy, což znamená nejen popsat situaci, ale také jmenovat zdroj, z něhož informaci čerpáme, kde jsme se fakt dozvěděli. (např. ústní – rozhovor s školitelem, písemný – spis, webové stránky, nástěnka apod.)
Závěr: zhodnocení, přínosy stáže pro praxi výchovného poradce ve škole. Rozsah závěru je minimálně půl strany textu.
Zpráva ze stáže v PPP zahrnuje:
Struktura zápisu stáže:
| Zjišťované oblasti | Zdroje informací | Poznámky pro odpovědi |
1. 1. | Pozitiva poradny Jaké jsou silné stránky poradny? V čem poradna vyniká?
|
|
|
| Celkový dojem Jaké je klima poradny? Jak na vás poradna působí?
Čím je specifická?
|
|
|
| Prostor poradny Jak působí prostor poradny? Nástěnky a zdroje a přístupnost informací?
|
|
|
| Pracovníci PPP Kteří pracovníci působí v PPP a co je jejich náplní práce? (vyjmenujte, popište každou pozici)
|
|
|
| Klientela PPP Jaké typy škol spadají do péče PPP? Kdo tvoří klientelu PPP? Popište různý typy klientů (dle jejich role, např. dítě, učitel apod.)
|
|
|
| Věkové rozložení žákovské klientely v PPP Popište různé věkové skupiny klientů a popište nejčastější problematiku, se kterou do PPP přicházejí. |
|
|
| Školitel – stanovený pracovník. Na jaké pozici školitel pracuje (psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník, ředitel apod.)? Co je jeho hlavní náplní práce? Jaké má pracovník zázemí? S kým může spolupracovat v PPP? S kým může spolupracovat mimo PPP?
|
|
|
| Studium spisu Z jakých částí se spis skládá?
Co vás ve spisu zaujalo? |
|
|
| Zpráva z vyšetření Byla Vám srozumitelná zpráva z vyšetření? Jsou některé termíny, které jste od pracovníka potřebovali vysvětlit?
|
|
|
| Podklady pro IVP Byly Vám srozumitelné podklady pro tvorbu IVP? Co/ jaké informace byste potřebovali jako výchovní poradci vědět pro tvorbu IVP?
|
|
|
| Vedení výchovných poradců v PPP Vede, organizuje PPP nějaké akce pro VP na školách? Popište.
|
|
|
| Nadstandardní služby PPP Poskytuje PPP nějaké nadstandardní služby?
|
|
|
| Webové stránky PPP Má PPP webové stránky? Jaké informace jste zde našli? |
|
|
| Náslech na diagnostice (pokud byl realizován) Jaký druh diagnostiky jste měli možnost sledovat?
Jaký odborník ji vedl a jaké nástroje používal? Co vás na náslechu nejvíce zaujalo? V čem je tato zkušenost podnětná pro vaši práci VP?
|
|
|
| Náslech na intervenci (pokud byl realizován) Jaký druh intervence jste měli možnost sledovat? Jaký odborník ji vedl a jaké nástroje používal? Co vás na náslechu nejvíce zaujalo? V čem je tato zkušenost podnětná pro vaši práci VP?
|
|
|
| Náslech na jiné akci (pokud byl realizován) Jaký druh jiné akce jste měli možnost sledovat? Co vás na náslechu nejvíce zaujalo? V čem je tato zkušenost podnětná pro vaši práci VP?
|
|
|
| Prezentace PPP navenek Jak se PPP prezentuje navenek, jakými výstupy?
|
|
|
| Spolupráce s rodiči Jak PPP spolupracuje s rodiči?
|
|
|
| Spolupráce s učiteli Jak PPP spolupracuje s učiteli na školách?
|
|
|
| Specializovaní pracovníci v PPP Jak funguje v PPP oblastní metodik prevence?
Funguje v PPP koordinátor pro práci s nadanými dětmi?
Jsou v PPP nějací další specializovaní pracovníci?
|
|
|
Legislativní opory:
j
- Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). 561/2004 Sb. od 1. ledna 2005
- Vyhláška 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb …
- + 116 VYHLÁŠKA ze dne 15. dubna 2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
- Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
- + 147 VYHLÁŠKA ze dne 25. května 2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
- Vyhláška č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče