Název předmětu: Motivace žáků a její problémy
Vyučující : Doc., PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Odborný garant předmětu: PhDr. Lidmila Valentová
Cíle předmětu:
- Pomoci studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole.
- Inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.
Student se orientuje v motivační problematice, chápe základní motivační koncepty. Má přehled o nejčastějších motivačních problémech ve škole a o základních diagnostických postupech v motivační oblasti. Umí vysvětlit vazbu mezi školní úspěšností (chováním dítěte) a motivací žáka. Umí rozlišit jednotlivé problémy s žákovskou motivací. Chápe fenomén nudy ve škole. Umí předcházet zkouškovému strachu. Umí použít a interpretovat vybrané metody a intervenční postupy v této oblasti. Student je schopen realizovat jednoduchou výzkumnou sondu.
Tématická osnova:
1) Motivace lidského chování
- Potřeby
- Popudy – incentivy
- Vnitřní a vnější motivace
2) Žákovská motivace k učení:
- Poznávací motivace
- Výkonová motivace
- Sociální motivace
- Flow motivace
- Odměny a tresty
- Motivace a vůle
- Časová dimenze v lidském životě a v žákovské motivaci
3) Motivační problémy ve škole
- Nedostatečné rozvinutí potřeb
- Frustrace žákovských potřeb
- Nuda ve škole
- Strach ve škole
- Motivační konflikty
- Nadměrná motivace
Klíčová témata:
Motivace lidského chování
Úspěšnost práce výchovného poradce a metodika prevence do značné míry závisí na tom, jak umí pracovat s žákovskou motivací.
Motivace chování člověka má vnitřní a vnější zdroje. Vnitřními zdroji jsou potřeby, vnějšími popudy – incentivy.
Zabýváme-li se motivací ve škole, potom je nutné ji chápat nejméně ve dvojím smyslu:
- Jako prostředek zvyšování efektivity učení žáků (otázky motivování žáků ve vyučování).
- Jako jeden z klíčových cílů školy (otázka rozvoje motivačních dispozic žáků).
- Chápeme-li učební činnosti jako jednu z forem poznávací činnosti realizovanou ve škole převážně v sociálním kontextu, jako reakci na požadavky školy (úkolovou situaci), potom klíčovou roli ve škole bude sehrávat poznávací, výkonová a sociální motivace. Poznávací potřeby: potřeba smysluplného receptivního poznávání, potřeba vyhledávání a řešení problémů; Výkonové potřeby: potřeba úspěšného výkonu, potřeba vyhnutí se neúspěchu; Potřeby sociální: potřeba identifikace, potřeba pozitivních vztahů (afiliace), obava ze ztráty pozitivních vztahů (obava z odmítnutí), potřeba vlivu. Navození hlubokého zaujetí prací – úkolem (tzv. flow motivace) Podpora flow motivace. Diagnostika flow motivace.
- Kognitivní procesy a motivace – zákonitosti procesu připisování příčin. Nejtypičtější chyby atribučního procesu (motivační chyby, chyby ve zpracování informací).
Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Prožitek úspěchu a neúspěchu z hlediska vztahových norem žáka (sociální, individuální a kriteriální vztahová norma). Afektivní reakce jako následek atribučního procesu.
- Učitelovo očekávání jako motivační činitel žákova výkonu.
- Časová dimenze v lidském životě a v žákovské motivaci.
- Motivace a vůle. Průběh volního aktu – „Rubikon model“. Vnitřní a vnější podmínky usnadňující průběh volní aktivity. Diagnostika volních procesů.
- Odměny a tresty. Vliv odměn a trestů na chování. Druhy odměn a trestů. Pochvala a pokárání ve vztahu ke školnímu výkonu. Negativní účinky odměn a trestů.
Motivační problémy ve škole
Vedle nedostatečně rozvinutých motivačních dispozic u žáků může být zdrojem obtíží i frustrace žákovských potřeb. Ve škole může dojít k frustraci všech potřeb žáka. Za výsledné následky frustrace potřeb žáka bývají považovány nuda a strach. O nudě a o strachu se však v souvislosti se školou hovoří ve velmi zjednodušené proklamativní podobě, výchovný poradce však těmto fenoménům musí dobře rozumět a měl by například umět rozlišit tzv. situační nudu žáků a existenciální nudu, která nemusí mít ve školním prostředí konkrétní důvod. Probírány budou zdroje nudy, častost nudy ve škole, hlavní reakce žáků a učitelů na nudu. Obdobně u strachu budeme rozlišovat aktivní a pasivní strach, podmínky vzniku strachu a copingové strategie zvládání strachu.
Požadované vstupní znalosti studenta:
- Základní znalosti z pedagogické, vývojové psychologie a sociální psychologie.
Integrované předměty:
Předmět souvisí s:
- pedagogickou psychologií;
- poradenskou diagnostikou;
- pedagogicko-psychologickým poradenstvím.
Výukové metody:
- výklad, přednáška;
- analýza případů z reálné praxe;
- diskuse;
- demonstrace, ukázky diagnostických materiálů;
- samostatná práce studentů – práce s diagnostickým materiálem, analýza pozorování ve vyučování.
Doporučená literatura:
- Základní literatura:
- Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, SPN 2010
- Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole, Praha, SPN 1989.
- Mareš, J., Man, F., Prokešová, L.: Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. Pedagogika, 46, 1996, (Mimořádné číslo) s. 5-17.
- Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. Praha, PedF UK 2002.
- Pavelková, I.: Motivační problémy ve škole. In Valentová a kol. : Školní poradenství II.Praha Pedf UK 2013 s. 11-23.
- Pavelková, I.: Nuda ve škole. In Váňová, R.; Krykorková, H. (eds). Učitel v současné škole. Praha: FF UK 2010 s. 107-118.
- Stuchlíková, I.: Motivace a osobnost. In. Blatný a kol: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010. s.137-166.
- Rozšiřující literatura:
- Nuttin, J. R.: Théorie de la motivation humaine. Paris, Presses Universitaires de Francie 1980.
- Robinson, W. P. Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45, 141-152.
- Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996.