Název předmětu:     Motivace žáků a její problémy

Vyučující  :  Doc., PhDr. Isabella Pavelková, CSc.

Odborný garant předmětu:  PhDr. Lidmila Valentová

Cíle předmětu:

  • Pomoci studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole.
  • Inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.

Student se orientuje v motivační problematice, chápe základní motivační koncepty. Má přehled o nejčastějších motivačních problémech ve škole a o základních diagnostických postupech v motivační oblasti. Umí vysvětlit vazbu mezi školní úspěšností (chováním dítěte) a motivací žáka. Umí rozlišit jednotlivé problémy s žákovskou motivací. Chápe fenomén nudy ve škole. Umí předcházet zkouškovému strachu. Umí použít a interpretovat vybrané metody a intervenční postupy v této oblasti. Student je schopen realizovat jednoduchou výzkumnou sondu.

Tématická osnova:

1)      Motivace lidského chování

  • Potřeby
  • Popudy – incentivy
  • Vnitřní a vnější      motivace

2)      Žákovská motivace k učení:

  • Poznávací motivace
  • Výkonová motivace
  • Sociální motivace
  • Flow motivace
  • Odměny a tresty
  • Motivace a vůle
  • Časová dimenze      v lidském životě a v žákovské motivaci

3)      Motivační problémy ve škole

  • Nedostatečné      rozvinutí potřeb
  • Frustrace      žákovských potřeb
  • Nuda ve škole
  • Strach ve škole
  • Motivační      konflikty
  • Nadměrná motivace

Klíčová témata:

Motivace lidského chování

Úspěšnost práce výchovného poradce a metodika prevence do značné míry závisí na tom, jak umí pracovat s žákovskou motivací.

Motivace chování člověka má vnitřní a vnější zdroje. Vnitřními zdroji jsou potřeby, vnějšími popudy – incentivy.

Zabýváme-li se motivací ve škole, potom je nutné ji chápat nejméně ve dvojím smyslu:

  • Jako prostředek      zvyšování efektivity učení žáků (otázky motivování žáků ve vyučování).
  • Jako jeden      z klíčových cílů školy (otázka rozvoje motivačních dispozic žáků).
  • Chápeme-li učební činnosti jako jednu z forem poznávací činnosti realizovanou ve škole převážně v sociálním kontextu, jako reakci na požadavky školy (úkolovou situaci), potom klíčovou roli ve škole bude sehrávat poznávací, výkonová a sociální motivace.  Poznávací potřeby: potřeba smysluplného receptivního poznávání, potřeba vyhledávání a řešení problémů; Výkonové potřeby: potřeba úspěšného výkonu, potřeba vyhnutí se neúspěchu; Potřeby sociální: potřeba identifikace, potřeba pozitivních vztahů (afiliace), obava ze ztráty pozitivních vztahů (obava z odmítnutí), potřeba vlivu. Navození hlubokého zaujetí prací – úkolem (tzv. flow motivace) Podpora flow motivace. Diagnostika flow motivace.
  • Kognitivní procesy a motivace – zákonitosti procesu připisování příčin. Nejtypičtější chyby atribučního procesu (motivační chyby, chyby ve zpracování informací).

Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Prožitek úspěchu a neúspěchu z hlediska vztahových norem žáka (sociální, individuální a kriteriální vztahová norma). Afektivní reakce jako následek atribučního procesu.

  • Učitelovo      očekávání jako motivační činitel žákova výkonu.
  • Časová      dimenze v lidském životě a v žákovské motivaci.
  • Motivace      a vůle. Průběh volního aktu – „Rubikon model“. Vnitřní a vnější podmínky      usnadňující průběh volní aktivity. Diagnostika volních procesů.
  • Odměny      a tresty. Vliv odměn a trestů na chování. Druhy odměn a trestů. Pochvala a      pokárání ve vztahu ke školnímu výkonu. Negativní účinky odměn a trestů.

 

 

Motivační problémy ve škole

Vedle nedostatečně rozvinutých motivačních dispozic u žáků může být zdrojem obtíží i frustrace žákovských potřeb. Ve škole může dojít k frustraci všech potřeb žáka. Za výsledné následky frustrace potřeb žáka bývají považovány nuda a strach. O nudě a o strachu se však v souvislosti se školou hovoří ve velmi zjednodušené proklamativní podobě, výchovný poradce však těmto fenoménům musí dobře rozumět a měl by například umět rozlišit tzv. situační nudu žáků a existenciální nudu, která nemusí mít ve školním prostředí konkrétní důvod. Probírány budou zdroje nudy, častost nudy ve škole, hlavní reakce žáků a učitelů na nudu. Obdobně u strachu budeme rozlišovat aktivní a pasivní strach, podmínky vzniku strachu a copingové strategie zvládání strachu.

Požadované vstupní znalosti studenta:

  • Základní znalosti z pedagogické, vývojové psychologie a sociální psychologie.

Integrované předměty:

Předmět souvisí s:

  • pedagogickou psychologií;
  • poradenskou diagnostikou;
  • pedagogicko-psychologickým poradenstvím.

 

Výukové metody:

  • výklad, přednáška;
  • analýza případů z reálné praxe;
  • diskuse;
  • demonstrace, ukázky diagnostických materiálů;
  • samostatná práce studentů – práce s diagnostickým materiálem, analýza pozorování ve vyučování.

 

Doporučená literatura:

  1. Základní  literatura:
  • Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha,      SPN 2010
  • Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I.: Psychologické      otázky motivace ve škole, Praha, SPN 1989.
  • Mareš, J., Man, F., Prokešová, L.: Autonomie žáka a      rozvoj jeho osobnosti. Pedagogika, 46, 1996, (Mimořádné číslo) s. 5-17.
  • Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. Praha,      PedF UK 2002.
  • Pavelková, I.: Motivační problémy ve škole. In      Valentová a kol. : Školní poradenství II.Praha Pedf UK 2013 s. 11-23.
  • Pavelková, I.: Nuda ve škole. In Váňová, R.;      Krykorková, H. (eds). Učitel v současné škole. Praha: FF UK  2010 s. 107-118.
  • Stuchlíková, I.: Motivace a osobnost. In. Blatný a      kol: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010. s.137-166.

 

  1. Rozšiřující      literatura:
  • Nuttin, J. R.: Théorie de la motivation humaine.      Paris, Presses Universitaires de Francie 1980.
  • Robinson, W. P. Boredom at school. British Journal      of Educational Psychology, 45, 141-152.
  • Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha,      Academia 1996.