Název předmětu:   Výcvikový program sociálních dovedností

 

Vyučující předmětu: PhDr. Hana Valentová, Mgr. Kateřina Spěváková, Mgr. Lenka Novotná, Mgr. PhDr. Veronika Pavlas Martanová Ph.D.

 

Odborný garant předmětu:  PhDr. Lidmila Valentová

 

Cíle předmětu:

 

Cílem kurzu je převedení témat sociální psychologie do praxe, sebezkušenostní seznámení se s interakcí v rámci skupiny, osvojení základních komunikačních dovedností a strategií. Seznámení s technikami verbální a neverbální komunikace, s taktikou interpersonálního ovlivňování, sebeprezentace. Kurz je veden zážitkově s důrazem na osobní angažovanost účastníků.

Sekundárním, avšak též podstatným cílem kurzu je vzájemné seznámení frekventantů, vytvoření osobně – profesionálních vazeb, které budou využívány v dalším studiu.

Veškeré techniky realizované formou osobní zkušenosti mohou frekventanti využít při poradenství a preventivních aktivitách ve škole. V kurzu je kladen důraz na citlivost ve výběru a realizaci sebezkušenostních technik a na jejich promyšlenou a cílenou reflexi. Prohloubení dovednosti reflexe u výchovných poradců je významným cílem kurzu.

Po absolvování by měl mít každý frekventant hlubší sebezkušenost, zlepší si komunikační dovednosti a volbu komunikačních strategií, dokáže lépe reagovat ve skupině a je citlivější ke skupinové dynamice a při výběru technik a jejich reflexi. Sekundárně zná lépe své kolegy a má s nimi lepší / otevřenější vztahy.

 

 

Tematická osnova:

 

První část kurzu

  • Seznamování, sebepoznávání
  • Tvorba pravidel a práce s nimi
  • Stmelování kolektivu
  • Relaxační techniky
  • Podpora skupinové práce, zásady vedení diskuse
  • Výchovný poradce a jeho vztah k problematickému či ideálnímu žákovi
  • Podpora a nácvik komunitního sdílení (na začátku a konci každého dne)
  • Realizace „drobných“ aktivizačních a tématických her, které napomáhají změně klimatu ve třídě

 

Druhá část

  • Stmelování kolektivu
  • Moje silné a slabé stránky v práci VP
  • Sdílení náročných situací – práce na principu Balintovských skupin
  • Relaxační techniky
  • Podpora a nácvik komunitního sdílení (na začátku a konci každého dne)
  • Realizace „drobných“ aktivizačních a tématických her, které napomáhají změně klimatu ve třídě

 

Klíčová témata:

 

Obsahem kurzu je konkretizace potřebnosti skupinových a zážitkových forem práce ve výchovném poradenství a vlastní prožitek a reflexe při jejich realizaci. Je budována pozitivní atmosféra skupiny, využita skupinová dynamika. Odlišné metody práce oproti výuce posilují účinnost skupinových forem poradenské práce. Ve školním poradenství mají tyto aktivity především funkci preventivní jako podpora osobního rozvoje žáků, kterou považujeme za primární prevenci možných poruch v sociálním vývoji dětí i mladistvých.

 

Sebezkušenostní kurz se postupně zaměřuje na tato témata:

  • zvědomění vlastních silných a slabých stránek v práci VP,
  • zvědomování to, se kterým žákem se mi pracuje dobře a kterého chápu jako problémového s důrazem na to, že vztahy s žáky nejsou „černobílé“
  • zásady poradenského vedení skupiny a třídy, pravidla práce v komunitě,
  • práce s pravidly,
  • práce s podskupinami, skupinovou dynamikou,
  • pravidlo „E-V-O“´, tj. Evokace – Uvědomění – Reflexe: ve hře/ aktivitě je nejdříve evokována určitá situace, frekventanti ji následně prožívají a uvědomují si své prožitky a na konci je aktivita reflektována, kdy mají účastníci možnost své uvědomění sdílet, zpracovat a poučit se z něj.
  • Využití principu práce Balintovských skupin a řešení modelových situací. Reflexe vlastních případů.
  • Rozvíjení poradenských kompetencí a dovedností: Nácvik jednotlivých prvků strukturovaného poradenství: reflektivní naslouchání, projevování empatie, otázky, zpětné vazby, konfrontace, oceňování a podpora, nabízení rady, zdůrazňování odpovědnosti.
  • Ukázky metod a technik v rámci sebezkušenosti, vše lze přinášet do praxe výchovného poradce.

 

Konkrétní náplní jsou aktivity a hry na tato témata:

  • seznamování a poznávání druhých
  • teambuildingové aktivity a aktivity stmelování kolektivu
  • aktivity zaměřující se na podporu spolupráce a kvalitnější komunikaci
  • práce s předsudečným myšlením
  • podpora rozhodování a vedení diskuse se studenty
  • využití potenciálu relaxačních a výtvarných aktivit
  • využití pohybových a outdoorových aktivit
  • využití „drobných“ her, které napomáhají změně klimatu ve třídě
  • ke kurzu byl vytvořen hrový manuál pro inspiraci v práci výchovných poradců

 

 

Požadované vstupní znalosti studenta:

 

Základní znalosti vývojové psychologie a sociální psychologie na úrovni pregraduálního studia učitelství.

 

Integrované předměty:

 

  • Vývojová psychologie a variabilita psychického vývoje
  • Poradenská diagnostika
  • Pedagogicko-psychologické poradenství
  • Sociální psychologie
  • Sebezkušenost

 

Výukové metody:

 

  • Hry a hrové techniky spojené s reflexí
  • Cvičení a sebezkušenost
  • Diskuse, workshopy
  • Demonstrace, ukázky hrových technik a materiálů podporujících sebepoznání
  • Samostatná práce a práce ve skupině

 

 

Doporučená literatura:

 

  1. 1.      Základní literatura:
  • Gajdošová,E.-Herényiová,G.: Rozvíjení emoční inteligence žáků. Portál, Praha 2006
  • Kyriacou,Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005
  • Stuchlíková,I. ed.: Zvládání emočních problémů školáků. Portál, Praha 2005
  • Šimanovský,Z.: Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Portál, Praha 2002
  • HERMOCHOVÁ, S. Metody aplikované sociální psychologie I -IV. Praha: UK, 1991.
  • MACHKOVA, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1993.
  • MAREŠ, J. a kol. Sociální opora u dětí a dospívajících II Hradec Králové: Nucleus, 2002.
  • RIEGER,Z.: Loď skupiny. Portál. Praha 2007
  • ŠIMANOVSKÝ, Z.; MERTIN, V.: Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1997.
  • ŽÁČKOVÁ,H.; JUCOVIČOVÁ,D. Relaxace nejen pro děti s LMD. Praha: DaH, 2000.

 

 

2: Rozšiřující literatura:

  • Auger, M.T. – Boucharlat, CH.: Učitel a problémový žák. Portál, Praha 2005
  • Cagnelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Portál, Praha 94
  • HONZÁK, R.; NOVOTNÁ, V. Krize v životě, život v krizi. Praha: ROAD, 1994.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
  • KOMÁRKOVÁ, R. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001.
  • KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 1995.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998.
  • OAKLANDER,V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003.
  • OLLIEROVÁ,K.;HOBDAYOVÁ,A.Tvořivé činnosti pro terapeut. práci s dětmi.Praha:Portál,2000.
  • PEŠOVÁ,I.- ŠAMALÍK,M.: Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha
  • Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy, Karolinum, Praha 2005
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997.
  • VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a škole. Praha: H-H, 1992.