Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2007 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Dominance učitele a způsob jejího vyjadřování
(EN) The Dominance of the Teacher and the Way it is Expressed

Strana / Page: 380-389
Autor / Author: Ergens, T.
Klíčová slova / Key words: pedagogická komunikace, dominance, moc, autorita učitele, komunikační pravidla, okřikování, příkazy, zesměšnění, vyhrožování, požadavky pozornosti, klidu a poslušnosti.


Anotace:

Článek prezentuje výzkumnou práci zabývající se dominancí učitele v rámci pedagogické komunikace. Na základě kvalitativní analýzy přepisů komunikace ve vyučovacích hodinách jsou identifikovány projevy dominance, které učitelé při přímé práci se žáky využívají.



Annotation:

The article presents a research project concerned with the dominance of the teacher in the frame of pedagogical On the basis of the qualitative analysis of six transcripts of communication in lessons, the research identified the expressions of dominance that teachers use in direct work with pupils. The research sample included different grades in different schools (the 1st and 2nd grade of basic school, four-year and six-year academic secondary school), a choice that corresponded to the principles of the qualitative research strategy selected.
The finding from the probe into the field of the dominance of the teacher, or how it is expressed, are summarised in the text. The theme itself is an attempt to answer the research question of the ways in which the teacher expresses dominance in the ordinary (traditional) school.
The conclusions to the project offer a cat-egorisation presenting the most frequently observed modes of projection of teacher dominance: the emphasising of rules, issue of orders, ridicule, threat, and calling to order. The reason why teachers adopt the dominant behaviour so defined is above all to ensure the pupils‘ attention. Other frequent reasons were the need for quiet in the class and the need to secure obedience.
The research work was aimed at exploring and opening up a particular problem that is insufficiently addressed in the Czech educational context. The text offers a structured view of teacher dominance but also suggestions for further research.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}