Dr. Martin Rusek

Jaké důkazy máme o efektivitě projektové výuky?

Vzhledem k dovednostem 21. století, mezi které patří např. přírodovědná gramotnost, řešení problémů nebo zvídavost, jenž úzce souvisí s přírodovědným vzděláváním se jeví jako vhodné zařadit projektovou výuku. Jejím klíčovým aspektem jsou aktivity zaměřené na aktivizaci studentů tak, aby umožňovaly jinak často opomíjené části (přírodovědného) vzdělávání. Přes její dlouhou tradici však důkazy o její efektivitě zůstávají většinou roztříštěné. Přehledové studie v této oblasti i zprávy z jednotlivých výzkumných projektů navíc pracují pouze omezeným vzorkem studentů. Rovněž jsou ovlivněny konkrétními aktivitami projektu, včetně vstupů učitelů, které je obtížné nebo dokonce nemožné zobecnit. V tomto příspěvku jsou shrnuty jednotlivé výsledky výzkumů. Výsledkem přednášky bude návrh možností, které by mohly mít potenciál propagovat projektové vzdělávání nad rámec pouhého slova, které sice je v praxi používané pro různé aktivity, avšak bez řádného ukotvení.