prof. Jan Lundell

From personal projects to nation-wide learning-by-demand projects

Zvykli jsme si na školní projekty, které jsou řízeny učitelem a student podle jeho instrukcí plní úkoly. Usilujeme ale o výuku zaměřenou na žáky, která zahrnuje dynamický (třídní) přístup, ve kterém by studenti měli získat hlubší znalosti o daném tématu. Velmi často plánujeme projekty tak, aby se týkaly aktivního zkoumání výzev a problémů reálného světa.
To je přístup, který se již léta používá v celé síti LUMA Center Finland [1], k podpoře provádění nových osnov na různých úrovních vzdělávání. Toho bylo dosaženo vývojem učebních materiálů založených na designu, školeními, návštěvami škol, informálními a neformálními vzdělávacími aktivitami a vědeckým výzkumem využívaným k pochopení hodnoty, výsledku a úspěchu přijatých opatření. A stále – roky poté – zápasíme s velkými problémy, jako je škálovatelnost, vhodnost, dosažitelnost, jazykové problémy, dopad, a to, jak měřit úspěch obecně.
V roce 2019 jsme se rozhodli obrátit náš přístup vzhůru nohama – a dát design do rukou studentů a vzdělávacích komunit. Byl vytvořen projekt LUMA2020 [2,3] a pracovalo se ve čtyřech oblastech projektů: matematika, technologie, oběhová ekonomika a „Moje LUMA“. Cílem bylo zapojit učící se komunity do práce na vlastním zájmovém projektu, ale také poskytnout celostátní podporu realizovaným projektům a vytvořit sítě učících se komunit. To, co vyšlo z celonárodního projektu, nás ohromilo … inovace, překvapení, nové přístupy k učení a výuce … zahrada finského centra LUMA rozkvetla ve velkolepé rozmanitosti a ve všech barvách spektra …

Existuje nějaká systémová změna zdůrazňující jednotlivé studenty v spoluvytvářejících komunitách v digitálním věku?

[1] LUMA Centre Finland, https://www.luma.fi  (LUMA stands for natural sciences and mathematics in Finnish language, a.k.a. representing the Finnish STEM in Finnish education system)

[2] LUMA2020 project, https://2020.luma.fi

[3] “LUMA2020 –Inquiring and innovating together in Central Finland”, T.Nurmi, P.Parviainen, O.Virkkula, A.-L. Kähkönen, Poster presented at PBE2020, 5.-6.11.2020, Prague, Czech Republic.