(CZ) Kde žáci v polovině základního vzdělávání selhávají při porozumění čtenému polemickému textu
(EN) Where Pupils Halfway through Basic Education are Failing in the Understanding of the Read Polemic Text
Autor / Author: Starý, K., Laufková, V.
Klíčová slova / Key words: čtenářské dovednosti, porozumění textu, čtenářská gramotnost, PISA, PIRLS, kvalitativní analýza, zhodnocení textu, interpretace textu, pubescenti
reading skills, understanding of the text, reading literacy, PISA, PIRLS, qualitative analysis, evaluation of the text, interpretation of the texts, pubescents
V souvislosti s výsledky mezinárodních výzkumů PISA a PIRLS nabývají na významu otázky čtenářských dovedností, především schopnosti porozumět textu. V našem článku jsme podrobili kvalitativní analýze data z testu čtenářských dovedností, který sestával z uvolněných úloh mezinárodních výzkumů PISA a PIRLS. Data jsme získali prostřednictvím longitudinálního projektu CLoSE, v němž v roce 2012 bylo testováno 6211 žáků. Zaměřili jsme se na perceptivní dovednost porozumění obsahu polemického textu u žáků 6. ročníku ZŠ a primy osmiletých gymnázií. Naše studie si vytkla za cíl identifikovat oblasti, v nichž žáci chybovali, a hledat možné příčiny. Jedním z hlavních zjištění bylo to, že žáci měli problémy rozlišit, zda odpověď na otázku mají hledat v textu, či mimo něj, podle zvoleného teoretického rámce na hranici textové báze a situačního modelu textu.
Annotation:
In the context of the results of the international PISA and PIRLS surveys questions of reading skills, and above all reading with understanding, have been acquiring ever more significance. In our article we provide a qualitative analysis of data from a reading skills test put together from released exercises in the international PISA and PIRLS surveys. We obtained the data by means of the longitudinal CLoSE project involving the testing of 6211 pupils in 2012. We focused on perceptive skill in the understanding of the content of a polemic text among pupils in the 6th year of basic school and the first year of 8-year secondary grammar school. Our study was intended to identify the fields in which pupils were weak and to look for possible causes. One of the main findings was that the pupils had problems in distinguishing whether whether they had to find the answer to the question within the text or outside it, with reference to the chosen theoretical framework on the boundary of the textual base and the situational model of the text.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: