Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1967 -
Metodologické otázky pedagogikyMetological Questions of Pedagogy

(CZ) Metodologické problémy pedagogiky
(EN) Methodological Problems of Pedagogy

Strana / Page: 29-44
Autor / Author: Kyrášek, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the introductory chapter the author defines the process used in his study. He starts by mentioning generally applicable processes (deduction from general methodology, analysis of the existing works as a certain way of the inductive process) and points out their respective advantages and disadvantages. He himself chooses the logico historical analysis. He proceeds from the existence of two types of approach to the educational phenomena: empirical and logico historical. He sees a perspective in getting over the onesidedness of each of these two types of approach. He comes to the conclusion that both the empirical process and the logico-historical analysis have their place in pedagogical research if adequately used. Empirical research has to be based on a general synthetic conception of education with the results of the empirical research contributing to the development of synthesis. On the basis of a brief analysis the author comes to the conclusion that education consists in shaping man’s relationship to the world, in which the child itself takes an active part. From that he passes on to some ideas about the system of pedagogy. The necessity of creating this system results from the above. In the system of pedagogy he believes the category of aims and means to be of great importance. He suggests the following division: 1. Theoretical conception of education including the problem of what education is and what branch of science deals with it. 2. The problems of the aims and contents of education. 3. The problem of the means of education. This division is static, of course. Besides that it is necessary to investigate the dynamics of the educational process, i. e. the way the aims and contents are being realised with the use of certain means in education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}