Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1967 -
Pedagogická psychologie Pedagogical Psychology

(CZ) Působení nákresu na chápání a trvanlivost učiva
(EN) The Effect of Drawing on the Understanding and the Retention of Subjects Matter

Strana / Page: 718-729
Autor / Author: Prokič, B.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In this article the author reports on a research investigating the didactic effectiveness of the drawing as one of the traditional media of instruction. The starting point of Professor Prokič’s research was the hypothesis that the correct use of conventional aids of instruction facilitates a better understanding of abstract relationships in teaching and helps the pupils to eliminate the verbal form of instruction; further, he investigated the way in which the medium of instruction he had chosen — the drawing — affects the permanency of the knowledge acquired and the retention of the subject-matter in question. After giving theoretical reasons for the significance of the problem inquired into, the author deals with the aim, the organization, the methods, and the results of the research. The schoolchildren selected for the experimental work were pupils attending the 6th forms) of the Basic School, which can be characterized as requiring the pupils to switch over from concrete thinking to abstract thinking, and this often causes difficulties to the pupils. The experiment with parallel groups was organized at seven schools in three different environments. The subject matter chosen for the research work was a certain section of physical geography. The experimental classes used special drawings and charts in their lessons, whereas the control classes worked without them. Before the beginning of the experiment, which lasted three months, as well as after its termination, the author carried out thorough examinations by means of a number of tests which showed beyond any doubt, on the basis of statistical evidence, that the experimental group was substantially better than the control group, both in mastering the subject-matter and understanding abstract relationships. After a certain time after the termination of the experiment there were further tests with the aim of finding out the permanency of knowledge acquired by the experimental group compared with the control group of pupils, and the capability of transfer. Here, too, the use of drawings in explaining a certain section of the subject-matter proved to con tribute not only to a better understanding of it, but also to making the knowledge of it permanent and general. The author supports the extract from his extensive research work by a number of facts and illustrative examples.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}