Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1966 -
Studie Studies

(CZ) Problematika srovnávací pedagogiky
(EN) The Problems of Comparative Pedagogy

Strana / Page: 18-43
Autor / Author: Singule, F.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

On the basis of a broad survey of world comparative literature the study deals with the methodological problems of comparative pedagogy, and aims at acquainting the Czechoslovak pedagogical public with the problems involved and arrive at certain conclusions in the analyses of a number of problems of comparative study in pedagogy. The study brings, in the first place, a brief history of comparative pedagogy. Its development is characterised by the contribution of Marc-Antoine Jullien, the period of pedagogical travels, the establishment of pedagogical museums and international centres of pedagogical documentation, the works of M. Sadler and finally the works of the present generation of comparative educationists. In the chapter devoted to the main theoretical problems of comparative pedagogy the author analyses first of all the way of applying the comparative method in pedagogy and thus comes to explaining the terms foreign pedagogy and comparative pedagogy, descriptive and explicative comparative pedagogy and educational policy (or even training for international understanding). Then he goes on to deal with the question of what is the object of comparison in comparative pedagogy and thereby tries to define roughly the content and extent of the term ≫comparative pedagogy≪. The core of the study is an analysis and classification of the main conceptions of present-day comparative1 pedagogy in the world. Here, the author distinguishes especially between the so-called intrapedagogical analysis on the one hand, and historically and sociologically conceived comparative pedagogy on the other hand. He endeavours to clarify this conception more profoundly especially in the works of P. Rosselld, I. L. Kandel, N. Hans, F. Schneider, J. Lauwerys, C. A. Andersen, A. M. Kazanias and E. J. King. In conclusion, he also refers to the development of comparative pedagogy in the socialist countries. Then the author analyses the substance and the technique of the comparative method in pedagogy. He especially appraises its contribution to scientific work in pedagogy, analyses its individual stages and steps, and critically appreciates the possibilities of using the questionnaire and statistical methods in comparative pedagogy. Finally he analyses and evaluates various views on the position of comparative pedagogy in the system of sciences, and tries to give a true picture of its significance. In conclusion of his study the author advocates consistent development of comparative pedagogy in Czechoslovakia and outlines the main tasks of comparative pedagogical studies in his country. In this respect he especially calls for developing the methodology of comparative pedagogy on the basis of dialectical and historical materialism, developing one’s own comparative studies in the field of the most urgent practical and educational problems of Czechoslovak pedagogy, and an appraisal of domestic tradition in the field of comparative pedagogy. In this connection he voices the demand that comparative pedagogy should be studied at Czechoslovak universities.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}