Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1966 -
Studie Studies

(CZ) Otázky hudebnosti a hudební výchovy adolescentů
(EN) Some Questions of Musicality and Musical Education of the Adolescents

Strana / Page: 679-694
Autor / Author: Ottl, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

A harmoniously developed personality, being the objective of socialist education, calls for a new conception of musicality and musical education, especially now that music is being spread on a mass scale as a result of the development of communication media. It is necessary to find new forms of musical education for adolescents, especially for apprentices, because the desirable social integration of the adolescent’s personality can be brought about through the intermediary of musical education. By analysing the opinions on musicality formed during the past hundred years, we come to the conclusion that it is a complex phenomenon which is of primary importance for expressing the relationship of man’s psychology to music. Qualitatively specific connection of individual musical abilities, conditioned by basic talent, can best be developed in the adolescence. On the basis of long term researches and observations it can be said that the sense of rhythm, the ear, the development of musical imagination and ideas, musical memory and the emotional receptiveness of music pass through a critical test in the period of adolescence. Moreover, the erotisation of the sex, the formation of attitudes in the ethical sphere and, above all, the creation of superior needs — the character of these products being outside the aesthetic and musical sphere — these represent the most essential links in the chain of a .harmonious development of the adolescent’s personality. And these can be formed and consolidated by musical education. Musical education of the adolescents is necessary. But it must be preceded by a completely newly conceived system of musical education at the primary school, corresponding to the changing social, technical and style conditions.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}