(CZ) Vzdělávací inovace a pedagogický výzkum v Nizozemsku
(EN) Educational innovations and the educational research in the Netherlands
Autor / Author: Walterová, E.
Klíčová slova / Key words: Vzdělávání, kurikulum, inovace, pedagogický výzkum, koordinace výzkumu, výzkumný program
Stať se zabývá analýzou postavení, funkcí, inovací a trendů ve vzdělávání a pedagogickém výzkumu v Nizozemí jako příkladu vyspělé země, která připravuje svůj vzdělávací systém na vstup do sjednocené Evropy. Akcentovány jsou funkce vzdělávání a pedagogického výzkumu v Širším společenském kontextu i ve vzájemných vztazích. Důraz je položen na inovace struktury a obsahu vzdělávání a na organizaci, orientaci, priority, plánování a strategie pedagogického výzkumu.
Annotation:
The article deals with the analysis of trends in the education, and with the educational research in the Netherlands, its aim being to contribute to the inspiration and orientation of the changers in the Czechoslovak educational system and the educational research here by the help of comparisons with the situation in advanced democratic country, and that through the choice of certain problems which appear as actual in Czechoslovakia. It investigated the position and function of an educational research in the Netherlands both in their interrelations and in broader social contexts. It gets hold of both the national specifics and the general trends in education which manifest themselves in the Netherlands as in an advanced country accepting the Europian dimensions and preparing their educational systems for the entrance into the united Europe.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: